Keittiöhenkilökunnan näkemyksiä sitoutumisesta
Käyhty, Katariina (2018)
Käyhty, Katariina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017524
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin keittiöhenkilökunnan näkemyksiä sitoutumisesta. Työn tarkoituksena oli selvittää ne tekijät, mitkä vaikuttavat työntekijän sitoutumiseen.
Ilmiönä sitoutumista on pyritty kuvaamaan erilaisilla teorioilla. Sitoutunut työntekijä tekee työnsä täsmällisesti, on sisukas ja uskaltaa toimia jopa suojellakseen työpaikkaansa. Sitoutumista voidaan kuvata sekä työntekijän että työnantajan näkökulmasta ja sitoutumissuhdetta voi verrata näiden kesken.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastateltavia oli yhteensä kahdeksan. Kaikki haastateltavat työskentelivät ravintolan keittiössä. Haastateltavista noin kolmas osa työskenteli pikaruokaravintolassa. Muut haastateltavista työskenteli huoltoasemalla, etnisessä ravintolassa, kahvila- tai hotelliravintolassa. Haastattelukysymyksiä oli yhteensä 11. Haastattelut suoritettiin haastateltavien työpaikkojen ulkopuolella. Aineisto analysoitiin luokittelemalla esiin nousseet asiat.
Tutkimuksessa selvisi, että haastateltavien näkemykset olivat hyvin samansuuntaisia keskenään, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Yllättävää oli, kuinka paljon haastateltavat korostivat työnantajan vastuullisuuden tärkeyttä sitoutumisen kannalta. Esiin nousi myös, että sitoutumista vahvistaa oikeudenmukaisuus ja tasavertaisuus työpaikalla. Työntekijöiden kokema yhteisöllisyyden tunne oli yhteydessä työhön sitoutumiseen. Haastateltavat kokivat, että työn on oltava tarpeeksi vaativaa ja sen on vastattava työntekijän koulutusta, jotta hän voi sitoutua työhön.
Mikäli työnantajalla on tulevaisuudessa tarkoitus sitouttaa työntekijöitä työvoimapulan keskellä, tulee keskittyä arvojohtamiseen, oikeudenmukaisuuteen ja joustavuuteen. Vastuullisuus ja sen osoittaminen saattavat olla lääke työvoimapulaan.
Ilmiönä sitoutumista on pyritty kuvaamaan erilaisilla teorioilla. Sitoutunut työntekijä tekee työnsä täsmällisesti, on sisukas ja uskaltaa toimia jopa suojellakseen työpaikkaansa. Sitoutumista voidaan kuvata sekä työntekijän että työnantajan näkökulmasta ja sitoutumissuhdetta voi verrata näiden kesken.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastateltavia oli yhteensä kahdeksan. Kaikki haastateltavat työskentelivät ravintolan keittiössä. Haastateltavista noin kolmas osa työskenteli pikaruokaravintolassa. Muut haastateltavista työskenteli huoltoasemalla, etnisessä ravintolassa, kahvila- tai hotelliravintolassa. Haastattelukysymyksiä oli yhteensä 11. Haastattelut suoritettiin haastateltavien työpaikkojen ulkopuolella. Aineisto analysoitiin luokittelemalla esiin nousseet asiat.
Tutkimuksessa selvisi, että haastateltavien näkemykset olivat hyvin samansuuntaisia keskenään, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Yllättävää oli, kuinka paljon haastateltavat korostivat työnantajan vastuullisuuden tärkeyttä sitoutumisen kannalta. Esiin nousi myös, että sitoutumista vahvistaa oikeudenmukaisuus ja tasavertaisuus työpaikalla. Työntekijöiden kokema yhteisöllisyyden tunne oli yhteydessä työhön sitoutumiseen. Haastateltavat kokivat, että työn on oltava tarpeeksi vaativaa ja sen on vastattava työntekijän koulutusta, jotta hän voi sitoutua työhön.
Mikäli työnantajalla on tulevaisuudessa tarkoitus sitouttaa työntekijöitä työvoimapulan keskellä, tulee keskittyä arvojohtamiseen, oikeudenmukaisuuteen ja joustavuuteen. Vastuullisuus ja sen osoittaminen saattavat olla lääke työvoimapulaan.