Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun opettajien näkemyksiä asiakaslähtöisyydestä hoitotyössä, sen opettamisesta ja kehittämisestä
Törrönen, Eeva-Mari (2009)
Törrönen, Eeva-Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901161101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901161101
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkoituksena on kartoittaa Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun opettajien näkemyksiä asiakaslähtöisyydestä hoitotyössä, sen opettamisessa sekä kehittämisessä. Opinnäytetyö liittyy Asiakaslähtöinen osaaminen hoitotyön koulutuksessa Suomessa ja Virossa - projektiin, joka on osa kolmen osaprojektin muodostamasta isommasta hankkeesta. Projekti sijoittuu hoitotyön koulutuksen lisäksi tehohoitotyön alueelle Suomessa ja Virossa sekä iäkkäiden hoitotyön alueelle Suomessa, Virossa ja Liettuassa. Projektin tarkoituksena on asiakaslähtöisen osaamisen kartoittaminen, asiakaslähtöistä osaamista vahvistavan toimintamallin luominen ja sen vaikuttavuuden testaaminen sekä saatujen tulosten julkistaminen ja toimintamallin tuotteistaminen.
Opinnäytetyössäni haastateltiin teemahaastattelulla kahdeksaa Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun opettajaa. Haastattelurunko pohjautui Irma Kiikkalan esittämiin asiakaslähtöisyyden eri ulottuvuuksiin, joita olivat toiminnan arvoperusta, näkemys asiakkaasta, näkemys työntekijästä sekä näkemys hoito- ja palvelujtoiminnan luonteesta. Aineisto analysoitiin sisällön analyysillä.
Tuloksia verrattiin kirjallisuuskatsauksessa löydettyihin tietoihin. Asiakaslähtöisyyttä opetuksessa on tutkittu vain vähän. Vastausten pohjalta nousi esiin se, että opetuksen tulisi seurata aikaa ja pysyä kehityksessä mukana. Asiakaslähtöisyys koettiin tärkeäksi ja sen pitäisi seurata mukana koko opiskelun ajan kaikissa aineissa. Opetuksen pitäisi pohjautua tutkittuun tietoon. Myös tulevaisuuden haasteet tulisi huomioida opetuksessa.
Opinnäytetyössäni haastateltiin teemahaastattelulla kahdeksaa Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun opettajaa. Haastattelurunko pohjautui Irma Kiikkalan esittämiin asiakaslähtöisyyden eri ulottuvuuksiin, joita olivat toiminnan arvoperusta, näkemys asiakkaasta, näkemys työntekijästä sekä näkemys hoito- ja palvelujtoiminnan luonteesta. Aineisto analysoitiin sisällön analyysillä.
Tuloksia verrattiin kirjallisuuskatsauksessa löydettyihin tietoihin. Asiakaslähtöisyyttä opetuksessa on tutkittu vain vähän. Vastausten pohjalta nousi esiin se, että opetuksen tulisi seurata aikaa ja pysyä kehityksessä mukana. Asiakaslähtöisyys koettiin tärkeäksi ja sen pitäisi seurata mukana koko opiskelun ajan kaikissa aineissa. Opetuksen pitäisi pohjautua tutkittuun tietoon. Myös tulevaisuuden haasteet tulisi huomioida opetuksessa.