Vaalan kunnan varhaiskasvatuksen palveluprosessin kehittämissuunnitelma
Takkula, Sari (2018)
Takkula, Sari
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111917429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111917429
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata Vaalan kunnan varhaiskasvatuksesta valitun palveluprosessin nykytila ja tavoitetila. Lisäksi työssä selvitettiin, mitä sähköisiä ratkaisuja ko. prosessin kehittämisessä voidaan hyödyntää.
Työn teoriaosuudessa käsitellään prosessijohtamista ja palvelun laatua sekä esitellään kokonaisarkkitehtuurin periaatteet ja kuvaukset pääpiirteittäin. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin, varhaiskasvatuksen johtajalle tehtyjen avoimien haastattelujen ja asiakkaille tehtyjen teemahaastattelujen avulla. Havainnointi ja avoimet haastattelut toteutettiin työn ohella joustavasti. Teemahaastatteluun luotiin haastattelurunko, jonka pohjalta haastattelut toteutettiin puhelimitse kolmelle asiakkaalle. Haastateltavat valittiin varhaiskasvatuksen asiakasrekisteristä iän perusteella. Ikäkategoriaksi valittiin 20–30-vuotiaat. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Prosessien kuvaamiseen sovellettiin kokonaisarkkitehtuurimenetelmää ja itse kuvaaminen toteutettiin JHS 198 -suositusta mukaillen sekä JHS 152 -suosituksen esitystapaa noudattaen. Prosessikuvaamisen tuloksena syntyi varhaiskasvatuksen prosessikartta, sanalliset kuvaukset varhaiskasvatuksen järjestäminen -palveluprosessin perustiedoista sekä kyseisen palveluprosessin nyky- ja tavoitetilan kuvaukset. Kuvauksien avulla löydettiin ne toiminnot, jotka palveluprosessissa kehittämistä vaativat.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kehittämissuunnitelma, jonka avulla Vaalan kunta voi päästä opinnäytetyössä esitettyyn tavoitetilaan, tehostaa toimintaansa sekä tarjota varhaiskasvatuksen asiakkaille entistä laadukkaampaa ja helpommin saavutettavaa palvelua. Johtopäätöksenä todettiin, että palveluprosessin kehittäminen sähköiseksi on perusteltua sekä hallinnon että asiakkaan näkökulmasta katsoen. Tavoitetilan saavuttaminen vaatii joko nykyisen käytössä olevan varhaiskasvatuksen järjestelmän laajentamista tai kokonaan uuden järjestelmän hankintaa.
Työn teoriaosuudessa käsitellään prosessijohtamista ja palvelun laatua sekä esitellään kokonaisarkkitehtuurin periaatteet ja kuvaukset pääpiirteittäin. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin, varhaiskasvatuksen johtajalle tehtyjen avoimien haastattelujen ja asiakkaille tehtyjen teemahaastattelujen avulla. Havainnointi ja avoimet haastattelut toteutettiin työn ohella joustavasti. Teemahaastatteluun luotiin haastattelurunko, jonka pohjalta haastattelut toteutettiin puhelimitse kolmelle asiakkaalle. Haastateltavat valittiin varhaiskasvatuksen asiakasrekisteristä iän perusteella. Ikäkategoriaksi valittiin 20–30-vuotiaat. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Prosessien kuvaamiseen sovellettiin kokonaisarkkitehtuurimenetelmää ja itse kuvaaminen toteutettiin JHS 198 -suositusta mukaillen sekä JHS 152 -suosituksen esitystapaa noudattaen. Prosessikuvaamisen tuloksena syntyi varhaiskasvatuksen prosessikartta, sanalliset kuvaukset varhaiskasvatuksen järjestäminen -palveluprosessin perustiedoista sekä kyseisen palveluprosessin nyky- ja tavoitetilan kuvaukset. Kuvauksien avulla löydettiin ne toiminnot, jotka palveluprosessissa kehittämistä vaativat.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kehittämissuunnitelma, jonka avulla Vaalan kunta voi päästä opinnäytetyössä esitettyyn tavoitetilaan, tehostaa toimintaansa sekä tarjota varhaiskasvatuksen asiakkaille entistä laadukkaampaa ja helpommin saavutettavaa palvelua. Johtopäätöksenä todettiin, että palveluprosessin kehittäminen sähköiseksi on perusteltua sekä hallinnon että asiakkaan näkökulmasta katsoen. Tavoitetilan saavuttaminen vaatii joko nykyisen käytössä olevan varhaiskasvatuksen järjestelmän laajentamista tai kokonaan uuden järjestelmän hankintaa.