Videot veivät kohti henkilöbrändiäni
Björkbacka, Mira (2018)
Björkbacka, Mira
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111517267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111517267
Tiivistelmä
Henkilöbrändi puhututtaa paljon, varsinkin sosiaalisessa mediassa, ja sen merkitys vaihtelee ihmisten välillä. Vaikka yleisesti brändin käsite on vakiintunut, henkilö -etuliite voi muuttaa merkityksen täysin. Osan mielestä kaikilla on henkilöbrändi aina ja osan mielestä kaikilla ei tule olemaan sitä koskaan. Silti kuitenkin puhutaan, kuinka tärkeää henkilöbrändäys modernissa työelämässä on.
Video on vaikuttava viestinnän väline ja sen merkitys nykypäivänä on suuri. Video välittää katsojalle paljon enemmän kuin pelkkä teksti tai kuva ja videolla pystyy ilmaisemaan eleitä, liikettä ja tunnelmaa. Sosiaalisen median kanavat suosivat videomuotoa ja panostavat omilla alustoillaan monipuolisesti eri video-ominaisuuksiin. Video on monikäyttöinen ja yhtä videosisältöä voi hyödyntää eri kanavissa eri versioilla.
Tämän yhteisöviestinnän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miksi ja miten henkilöbrändi rakennetaan videoiden avulla. Perinteinen henkilöbrändäys saa opinnäytetyössä uusia näkökulmia, sillä henkilöbrändäystä katsotaan videotuotannon näkökulmasta. Työ on suunnattu henkilöbrändäystä aloittavalle henkilölle, jonka lähtötilanne on työnhakija tai yrittäjä.
Opinnäytetyö on portfoliomallinen toiminnallinen työ, jossa tuotokset edustavat kehitystä videoiden tekijänä sekä ensiaskeleita henkilöbrändin rakentamisessa. Opinnäytetyön keskiössä ovat videot ja niillä on kaksinkertainen rooli osana tietoperustaa ja empiiristä osiota. Tiedonkeruumenetelmänä oli asiantuntijahaastattelut. Tietoperustassa asiantuntijoiden haastatteluvideoita hyödynnetään tiedonlähteenä ja havainnollistamisessa, kun taas empiirisessä osiossa videot edustavat opinnäytetyön tuotoksia.
Opinnäytetyön koostaminen aloitettiin maalikuussa 2018. Opinnäytetyö valmistui marraskuussa 2018. Opinnäytetyön johtopäätöksenä oli, että henkilöbrändin rakentaminen videoilla onnistuu ja nykypäivänä videot ovat paras tapa ylläpitää henkilöbrändiä.
Video on vaikuttava viestinnän väline ja sen merkitys nykypäivänä on suuri. Video välittää katsojalle paljon enemmän kuin pelkkä teksti tai kuva ja videolla pystyy ilmaisemaan eleitä, liikettä ja tunnelmaa. Sosiaalisen median kanavat suosivat videomuotoa ja panostavat omilla alustoillaan monipuolisesti eri video-ominaisuuksiin. Video on monikäyttöinen ja yhtä videosisältöä voi hyödyntää eri kanavissa eri versioilla.
Tämän yhteisöviestinnän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miksi ja miten henkilöbrändi rakennetaan videoiden avulla. Perinteinen henkilöbrändäys saa opinnäytetyössä uusia näkökulmia, sillä henkilöbrändäystä katsotaan videotuotannon näkökulmasta. Työ on suunnattu henkilöbrändäystä aloittavalle henkilölle, jonka lähtötilanne on työnhakija tai yrittäjä.
Opinnäytetyö on portfoliomallinen toiminnallinen työ, jossa tuotokset edustavat kehitystä videoiden tekijänä sekä ensiaskeleita henkilöbrändin rakentamisessa. Opinnäytetyön keskiössä ovat videot ja niillä on kaksinkertainen rooli osana tietoperustaa ja empiiristä osiota. Tiedonkeruumenetelmänä oli asiantuntijahaastattelut. Tietoperustassa asiantuntijoiden haastatteluvideoita hyödynnetään tiedonlähteenä ja havainnollistamisessa, kun taas empiirisessä osiossa videot edustavat opinnäytetyön tuotoksia.
Opinnäytetyön koostaminen aloitettiin maalikuussa 2018. Opinnäytetyö valmistui marraskuussa 2018. Opinnäytetyön johtopäätöksenä oli, että henkilöbrändin rakentaminen videoilla onnistuu ja nykypäivänä videot ovat paras tapa ylläpitää henkilöbrändiä.