Esitysprojekti osana opetussuunnitelmaa : Koreografin ja opettajan näkökulma
Rannisto-Leskinen, Janita (2010)
Rannisto-Leskinen, Janita
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710770
Tiivistelmä
Savonia-ammattikorkeakoulu
Musiikki ja tanssi
Tanssinopettajan koulutusohjelma
RANNISTO-LESKINEN, Janita. 2010. Esitysprojekti osana opetussuunnitelmaa. Koreografin ja opettajan näkökulma.
Tanssinopettaja (AMK) tutkinnon opinnäytetyö, tutkielma (12 op.), 45 sivua +
3 liitettä .
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään opettajan ja koreografin näkökulmasta opintojaksoa, joka sisältää esityksen valmistamisen koulun ulkopuoliseen tapahtumaan. Tässä työssä ulkopuolinen tapahtuma on Hämeenlinnan Jazztanssibiennaali 2009. Työn tarkoitukse-na on pohtia kyseisen esitysprojektin yhdistämistä opetukseen opetussuunnitelman ta-voitteita tukevaksi osaksi. Tavoitteena on tehdä päätelmiä, miten yhdistäminen tähän työhön liittyvän opintojakson kokemusten valossa järjestetään mahdollisimman hyvin. Työssä huomioidaan opettaja-koreografin käyttöteoria kokonaisprosessiin vaikuttavana tekijänä.
Työssä tulkitaan opintojakson prosessia opettaja-koreografin näkökulmasta käsin. Pyr-kimyksenä on antaa lukijalle tarpeeksi tietoa prosessiin vaikuttavista tekijöistä, jotta lukija voi tehdä oman tulkintansa prosessista. Työn teoreettinen osuus nojaa pääosin kasvatustieteen ja motorisen oppimisen teoriatietoon.
Tämän työn valossa esitysprojekti tukee tanssinopiskelijoiden oppimismotivaatiota, oppimisen kontekstuaalisuutta ja siten oppimistavoitteiden saavuttamista. Oppimista-voitteiden saavuttamisen esteenä tai hidasteena voivat tämän työn valossa olla riittämät-tömät ajalliset resurssit. Resurssien riittämättömyyttä voi aiheuttaa mm. opettajan oppi-laan- ja ryhmän tuntemuksen heikkous etenkin oppimisen solmukohtien suhteen, oppi-laiden poissaolot sekä se, että esitykseen ja esitysmatkaan liittyvät käytännön järjestelyt verottavat opetusaikaa. Ajallisten resurssien riittävyyteen opettaja voi pyrkiä vaikutta-maan esimerkiksi tavoitteiden järjestämisellä ydin- ja täydentäväaines-akselille sekä kehittämällä oppilaan- ja ryhmäntuntemusta. Oppilaitos voi huomioida resurssien puut-teen ulkopuolisiin esityksiin osallistuttaessa tarjoamalla lisäresursseja harjoituksien jär-jestämiseksi.
Avainsanat: jazztanssi, esitysprojekti, käyttöteoria, tiedonkäsitys, oppimiskäsitys
Musiikki ja tanssi
Tanssinopettajan koulutusohjelma
RANNISTO-LESKINEN, Janita. 2010. Esitysprojekti osana opetussuunnitelmaa. Koreografin ja opettajan näkökulma.
Tanssinopettaja (AMK) tutkinnon opinnäytetyö, tutkielma (12 op.), 45 sivua +
3 liitettä .
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään opettajan ja koreografin näkökulmasta opintojaksoa, joka sisältää esityksen valmistamisen koulun ulkopuoliseen tapahtumaan. Tässä työssä ulkopuolinen tapahtuma on Hämeenlinnan Jazztanssibiennaali 2009. Työn tarkoitukse-na on pohtia kyseisen esitysprojektin yhdistämistä opetukseen opetussuunnitelman ta-voitteita tukevaksi osaksi. Tavoitteena on tehdä päätelmiä, miten yhdistäminen tähän työhön liittyvän opintojakson kokemusten valossa järjestetään mahdollisimman hyvin. Työssä huomioidaan opettaja-koreografin käyttöteoria kokonaisprosessiin vaikuttavana tekijänä.
Työssä tulkitaan opintojakson prosessia opettaja-koreografin näkökulmasta käsin. Pyr-kimyksenä on antaa lukijalle tarpeeksi tietoa prosessiin vaikuttavista tekijöistä, jotta lukija voi tehdä oman tulkintansa prosessista. Työn teoreettinen osuus nojaa pääosin kasvatustieteen ja motorisen oppimisen teoriatietoon.
Tämän työn valossa esitysprojekti tukee tanssinopiskelijoiden oppimismotivaatiota, oppimisen kontekstuaalisuutta ja siten oppimistavoitteiden saavuttamista. Oppimista-voitteiden saavuttamisen esteenä tai hidasteena voivat tämän työn valossa olla riittämät-tömät ajalliset resurssit. Resurssien riittämättömyyttä voi aiheuttaa mm. opettajan oppi-laan- ja ryhmän tuntemuksen heikkous etenkin oppimisen solmukohtien suhteen, oppi-laiden poissaolot sekä se, että esitykseen ja esitysmatkaan liittyvät käytännön järjestelyt verottavat opetusaikaa. Ajallisten resurssien riittävyyteen opettaja voi pyrkiä vaikutta-maan esimerkiksi tavoitteiden järjestämisellä ydin- ja täydentäväaines-akselille sekä kehittämällä oppilaan- ja ryhmäntuntemusta. Oppilaitos voi huomioida resurssien puut-teen ulkopuolisiin esityksiin osallistuttaessa tarjoamalla lisäresursseja harjoituksien jär-jestämiseksi.
Avainsanat: jazztanssi, esitysprojekti, käyttöteoria, tiedonkäsitys, oppimiskäsitys