Kokemuksia portfolion käytöstä ja hyödyntämisestä työnhaussa
Osman Yusuf, Fatni (2018)
Osman Yusuf, Fatni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110916916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110916916
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Sosiaalinen media työhaun ja rekrytoinnin apuna –hanketta, jota toteuttaa Laurea-ammattikorkeakoulun lisäksi Tampereen ammattikorkeakoulu, Lapin ammattikorkeakoulu ja Itä-Suomen yliopisto. Sometaduuniin-hankkeen tavoitteena on saada aikaan pysyvä muutos korkeakoulujen ohjauskäytänteisiin lisäämällä digitaalisten välineiden ja sosiaalisen median hyödyntämistä muun muassa työelämän ja opiskelijoiden välisissä kohtaamisissa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten eri ammattilaiset käyttävät portfoliota henkilöbrändäykseen ja kuinka he markkinoivat omaa osaamistaan. Työn toisena tavoitteena oli myös löytää erilaisia case-esimerkkejä Sometaduuniin-hankkeelle. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee henkilöbrändäystä ja portfoliota. Työn ensimmäisessä teoriaosassa määritellään henkilöbrändin ja brändin käsitettä, brändin, maineen ja imagon suhdetta ja miten henkilöbrändi muodostuu sekä miten määritellään hyvä henkilöbrändi. Teoriaosuuden toisessa osassa määritellään mikä on portfolio ja eri portfolioiden muodot. Tämän osan jälkeen tulee portfolion rakentaminen, jossa käsitellään yleisellä tasolla mitä portfolio voi sisältää ja miten portfoliota kannattaa lähteä rakentamaan. Tässä osassa myös esitellään portfolion toteutukseen sopivia verkkopalveluja.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja verkkohavainnointia. Haastatteluaineiston analysoinnissa on käytetty teemoittelua. Tutkimukseen osallistui neljä henkilöä eri ammattialoilta ja heillä kaikilla oli henkilökohtaisia kokemuksia portfolion käytöstä.
Opinnäytetyön tulokset vahvistivat jo olemassa olevia käsityksiä siitä, että portfolio on oman osaamisen näkyväksi tekemisen ja markkinoinnin väline.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten eri ammattilaiset käyttävät portfoliota henkilöbrändäykseen ja kuinka he markkinoivat omaa osaamistaan. Työn toisena tavoitteena oli myös löytää erilaisia case-esimerkkejä Sometaduuniin-hankkeelle. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee henkilöbrändäystä ja portfoliota. Työn ensimmäisessä teoriaosassa määritellään henkilöbrändin ja brändin käsitettä, brändin, maineen ja imagon suhdetta ja miten henkilöbrändi muodostuu sekä miten määritellään hyvä henkilöbrändi. Teoriaosuuden toisessa osassa määritellään mikä on portfolio ja eri portfolioiden muodot. Tämän osan jälkeen tulee portfolion rakentaminen, jossa käsitellään yleisellä tasolla mitä portfolio voi sisältää ja miten portfoliota kannattaa lähteä rakentamaan. Tässä osassa myös esitellään portfolion toteutukseen sopivia verkkopalveluja.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja verkkohavainnointia. Haastatteluaineiston analysoinnissa on käytetty teemoittelua. Tutkimukseen osallistui neljä henkilöä eri ammattialoilta ja heillä kaikilla oli henkilökohtaisia kokemuksia portfolion käytöstä.
Opinnäytetyön tulokset vahvistivat jo olemassa olevia käsityksiä siitä, että portfolio on oman osaamisen näkyväksi tekemisen ja markkinoinnin väline.