Seikkailukasvatus varhaiskasvatuksessa : Seikkailukasvatuksellinen menetelmäopas varhaiskasvatukseen
Hylkilä, Aija (2018)
Hylkilä, Aija
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110516632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110516632
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni aiheena oli seikkailukasvatuksen käyttö varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyöni tavoitteena oli kokeilla, kuinka seikkailukasvatukselliset menetelmät soveltuvat varhaiskasvatukseen ja työstää kokeilujen pohjalta seikkailukasvatuksen menetelmäopas toimeksiantajan käyttöön. Työn toimeksiantajana toimi Seinäjoella toimiva yksityinen liikuntapainotteinen päiväkoti Jump. Opinnäytetyöni toiminnallinen osuus muodostui viidestä seikkailukasvatustuokiosta, jotka ohjasin päiväkodin esikouluryhmälle toimintakaudella 2017-2018.
Seikkailukasvatuksella tarkoitetaan kokemuksellista ja elämyksellistä käytännön kasvatusmenetelmää, jossa seikkailutoimintaa hyväksikäyttäen ihmisen kasvu ja oppiminen rakentuvat toivottuun suuntaan. Siinä korostetaan osallistujan omaa aktiivisuutta ja vastuuta toiminnan onnistumisesta. Menetelmän avulla voidaan vaikuttaa positiivisesta osallistujan itsetuntoon ja minäkuvaan, sekä harjoitella ryhmässä toimimista ja vuorovaikutusta muiden kanssa. Varhaiskasvatuksen tavoitteena on tukea lasten osallisuutta ja tarjota monipuolista pedagogista toimintaa ja siksi seikkailukasvatuksen kaltaisilla toiminnallisilla ja osallistavilla menetelmillä on paikkansa varhaiskasvatuksessa.
Seikkailukasvatustuokiot olivat onnistuneita ja lapset oppivat niiden aikana monia uusia taitoja. Seikkailutuokioiden keskeisenä ideana oli, että tehtävissä onnistuakseen ryhmä tarvitsee jokaisen osallistujan panosta. Seikkailutuokioiden aikana lapset oppivat toimimaan ryhmänä ja toisten huomioonottaminen parani selkeästi. Tämän lisäksi lapset oppivat retkeilytaitoja ja luonnossa toimimista, joka puolestaan lisää itseluottamusta ja pystyvyyden tunnetta. Opinnäytetyöni osoitti, että seikkailukasvatus voi olla toimiva menetelmä myös varhaiskasvatuksessa.
Seikkailukasvatuksella tarkoitetaan kokemuksellista ja elämyksellistä käytännön kasvatusmenetelmää, jossa seikkailutoimintaa hyväksikäyttäen ihmisen kasvu ja oppiminen rakentuvat toivottuun suuntaan. Siinä korostetaan osallistujan omaa aktiivisuutta ja vastuuta toiminnan onnistumisesta. Menetelmän avulla voidaan vaikuttaa positiivisesta osallistujan itsetuntoon ja minäkuvaan, sekä harjoitella ryhmässä toimimista ja vuorovaikutusta muiden kanssa. Varhaiskasvatuksen tavoitteena on tukea lasten osallisuutta ja tarjota monipuolista pedagogista toimintaa ja siksi seikkailukasvatuksen kaltaisilla toiminnallisilla ja osallistavilla menetelmillä on paikkansa varhaiskasvatuksessa.
Seikkailukasvatustuokiot olivat onnistuneita ja lapset oppivat niiden aikana monia uusia taitoja. Seikkailutuokioiden keskeisenä ideana oli, että tehtävissä onnistuakseen ryhmä tarvitsee jokaisen osallistujan panosta. Seikkailutuokioiden aikana lapset oppivat toimimaan ryhmänä ja toisten huomioonottaminen parani selkeästi. Tämän lisäksi lapset oppivat retkeilytaitoja ja luonnossa toimimista, joka puolestaan lisää itseluottamusta ja pystyvyyden tunnetta. Opinnäytetyöni osoitti, että seikkailukasvatus voi olla toimiva menetelmä myös varhaiskasvatuksessa.