Maahantuontiyrityksen tapahtumapäivän järjestäminen
Randelin, Karoliina (2018)
Randelin, Karoliina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103016392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103016392
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää tapahtumapäivä kauneudenhoitoalan ammattilaisille ja opiskelijoille. Toimeksiantajana tälle työlle on suomalainen kosmetiikan maahantuontiyritys. Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää maahantuontiyrityksen tuotevalikoiman tunnettuutta tapahtumamarkkinoinnin kautta. Tavoitteena oli saada uusia asiakkaita ja syventää jo olemassa olevien asiakkaiden suhdetta sekä saada näkyvyyttä. Osallistujia tapahtumaan oli tavoitteena saada 30.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työn teoreettisessa viitekehyksessä avataan tapahtumamarkkinointia osana yrityksen markkinointistrategiaa. Työssä tuodaan esiin tapahtumamarkkinoinnin tavoitteellisuuta, sen vahvuuksia ja heikkouksia. Yhtenä osana työtä kerrotaan myös, miten onnistunut tapahtuma järjestetään.
Tuloksia opinnäytetyössä arvioitiin tapahtumalle asetettujen lyhyen aikavälin tavoitteiden kautta. Tavoitteiden toteutumista arvioitiin osallistujamäärän, tapahtumassa toteutuneiden kauppojen sekä uusien kontaktien määrän osalta. Jo olemassa olevien asiakkaiden sitoutumista laajemmin maahantuonnin valikoimaan arvioidaan heidän kiinnostuksella osallistua sitovasti maahantuonnin koulutuksiin.
Tapahtumapäivässä onnistuttiin tapahtuman organisoinnin, tapahtumapäivän tunnelman ja uusien asiakaskontaktien osalta. Asiakkaita tapahtumapäivään osallistui 25. Tapahtumapäivä toimi tehokkaana keinona tuoda esiin maahantuonnin laajaa valikoimaa demonstraatiohoitojen ja tuote-esittelyjen avulla. Kehitysehdotuksia tapahtumalle tuodaan esiin työn pohdinta osuudessa. Kehitysehdotuksia ovat tavoitellun osallistujamäärän kasvattaminen, luennoitsijan tai esiintyjän lisääminen tapahtumapäivän ohjelmaan ja digitaalisen markkinoinnin hyödyntäminen tapahtuman markkinoinnissa. Opinnäytetyön kautta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää seuraavien samankaltaisten tapahtumapäivien järjestämisessä.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työn teoreettisessa viitekehyksessä avataan tapahtumamarkkinointia osana yrityksen markkinointistrategiaa. Työssä tuodaan esiin tapahtumamarkkinoinnin tavoitteellisuuta, sen vahvuuksia ja heikkouksia. Yhtenä osana työtä kerrotaan myös, miten onnistunut tapahtuma järjestetään.
Tuloksia opinnäytetyössä arvioitiin tapahtumalle asetettujen lyhyen aikavälin tavoitteiden kautta. Tavoitteiden toteutumista arvioitiin osallistujamäärän, tapahtumassa toteutuneiden kauppojen sekä uusien kontaktien määrän osalta. Jo olemassa olevien asiakkaiden sitoutumista laajemmin maahantuonnin valikoimaan arvioidaan heidän kiinnostuksella osallistua sitovasti maahantuonnin koulutuksiin.
Tapahtumapäivässä onnistuttiin tapahtuman organisoinnin, tapahtumapäivän tunnelman ja uusien asiakaskontaktien osalta. Asiakkaita tapahtumapäivään osallistui 25. Tapahtumapäivä toimi tehokkaana keinona tuoda esiin maahantuonnin laajaa valikoimaa demonstraatiohoitojen ja tuote-esittelyjen avulla. Kehitysehdotuksia tapahtumalle tuodaan esiin työn pohdinta osuudessa. Kehitysehdotuksia ovat tavoitellun osallistujamäärän kasvattaminen, luennoitsijan tai esiintyjän lisääminen tapahtumapäivän ohjelmaan ja digitaalisen markkinoinnin hyödyntäminen tapahtuman markkinoinnissa. Opinnäytetyön kautta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää seuraavien samankaltaisten tapahtumapäivien järjestämisessä.