Myyntihenkilöstön osaamisen johtamisen prosessimalli
Jalonen, Markus (2018)
Jalonen, Markus
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102616272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102616272
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata osaamisen johtamiseen tarkoitettu prosessi, jossa osaamista kehitetään hiljaista tietoa levittäviä vertaiskoulutusmenetelmiä avuksi käyttäen. Työn tarkoituksena on kuvata prosessin luontiin tähdännyt projekti, joka perustuu toimeksiantajan liiketoimintaympäristön luomaan strategiseen tarpeeseen. Prosessi pyrkii myös mahdollistamaan osaamisen kehittämisestä vastaavan organisaation resurssien uudelleenorganisointia ja toimintojen uudelleenkehittämistä.
Opinnäytetyön teoriaosassa on tarkasteltu osaamisen johtamisen käsitettä kokonaisvaltaisesti 360 – näkökulmalla. Tähän kuuluu olennaisesti tiedon roolin määrittely osana osaamisen käsitettä. Näiden lisäksi paneudutaan prosessimallin rakentamisessa hyväksikäytettyjen osaamisen kehittämisen teorioihin, kuten SECI-malliin, käytäntöyhteisöihin sekä fasilitointiin.
Kehittämistyön tuloksena syntynyt prosessimalli muodostaa työkalun myyntihenkilöstön osaamisen johtamiselle. Se jakaantuu kolmeen osaan: osaamisen tasot määrittävään osaamiskarttaan, osaamisen tasoa kartoittavaan osaamiskyselyyn sekä tuotekoulutukseen, jossa osaamista kehitetään fasilitoiden ohjatun vertaiskoulutuksen keinoin.
Työssä esitettyä osaamisen johtamisen prosessia voidaan hyödyntää sellaisenaan tai yksittäisinä moduuleina myyntihenkilöstön osaamisen kehittämiseksi. Osaamiskarttoja voidaan käyttää muun muassa osaamisen johtamisen mallin standardoinnissa sekä osaamisen sertifioinneissa. Itsearvointina tehtyä osaamiskartoitusta voidaan käyttää tuotealueesta riippumatta myyntihenkilöstön osaamisen tason kartoittamisessa. Työn kuvaamia fasilitoivia vertaiskoulutuksia voidaan käyttää organisaatioissa ilman koulutushenkilöstön syvää aiheosaamista.
Opinnäytetyön teoriaosassa on tarkasteltu osaamisen johtamisen käsitettä kokonaisvaltaisesti 360 – näkökulmalla. Tähän kuuluu olennaisesti tiedon roolin määrittely osana osaamisen käsitettä. Näiden lisäksi paneudutaan prosessimallin rakentamisessa hyväksikäytettyjen osaamisen kehittämisen teorioihin, kuten SECI-malliin, käytäntöyhteisöihin sekä fasilitointiin.
Kehittämistyön tuloksena syntynyt prosessimalli muodostaa työkalun myyntihenkilöstön osaamisen johtamiselle. Se jakaantuu kolmeen osaan: osaamisen tasot määrittävään osaamiskarttaan, osaamisen tasoa kartoittavaan osaamiskyselyyn sekä tuotekoulutukseen, jossa osaamista kehitetään fasilitoiden ohjatun vertaiskoulutuksen keinoin.
Työssä esitettyä osaamisen johtamisen prosessia voidaan hyödyntää sellaisenaan tai yksittäisinä moduuleina myyntihenkilöstön osaamisen kehittämiseksi. Osaamiskarttoja voidaan käyttää muun muassa osaamisen johtamisen mallin standardoinnissa sekä osaamisen sertifioinneissa. Itsearvointina tehtyä osaamiskartoitusta voidaan käyttää tuotealueesta riippumatta myyntihenkilöstön osaamisen tason kartoittamisessa. Työn kuvaamia fasilitoivia vertaiskoulutuksia voidaan käyttää organisaatioissa ilman koulutushenkilöstön syvää aiheosaamista.