Elevers uppfattningar om meningsfulla aktiviteter i skolan : En kvalitativ studie
Peltomäki, Sini; Fuentes Larsson, Andrea; Ulfsson, Emma (2018)
Lataukset:
Peltomäki, Sini
Fuentes Larsson, Andrea
Ulfsson, Emma
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103116467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103116467
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää oppilaiden omakohtainen kokemus mielek-käästä toiminnasta koulussa. Tutkimuksen tavoitteena on auttaa Ung i Fokus -yhdistystä suunnittelemaan heidän nuorisotoimintaansa, jonka tavoitteena on edistää oppilaiden osal-listumista ja hyvinvointia koulussa. Suomessa on tällä hetkellä yli 65 000, 15–29 vuotiasta koulutuksen ja työelämän ulkopuolella syrjäytyneitä, joka johti opinnäytetyön hyvinvointia edistävään näkökulmaan. Aikaisemmat tutkimukset osoittavat, että oppilaiden kokema hy-vinvointi koulussa perustuu siihen kuinka paljon oppilaat uskovat voivansa vaikuttaa kou-lunkäyntiin, kuinka paljon heitä nähdään ja kuullaan, sekä tunne yhteenkuuluvuudesta, jot-ka kaikki epäsuorasti vaikuttavat oppilaiden koulusuorituksiin. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi toimintaterapeuttinen ValMO malli (eng. Value, Meaning and Occu-pations model), joka muodostuu toiminta-, arvo-, sekä perspektiivi kolmikosta. ValMO mallin avulla toiminnan voi luokitella eri arvokokemusten mukaan, jotka auttavat tunnista-maan ihmisen toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyön menetelmänä toimi puo-listrukturoitu ryhmähaastattelu teemakysymyksin ja opinnäytetyössä käytettiin induktiivista lähestymistapaa. Kaksi koulua osallistuivat ja neljä ryhmähaastattelua toteutettiin, kaiken kaikkiaan kahdeksantoista oppilasta haastateltiin. Aineistolähtöisestä sisällön analyysista nousi viisi keskeistä teemaa, jotka ovat: mahdollisuus vaikuttaa koulussa, ympäristön vai-kutus oppilaisiin, eri kouluun liittyviä toimintaluokkia, tasa-arvoisuus sekä henkilön omat taidot. Oppilaat ilmaisivat innostusta mahdollisuuteen saada vaikuttaa heitä koskevaan toi-mintaan, he kuvailivat asioita, joihin olivat tyytymättömiä, asioita, jotka tuntuivat merkityk-sellisiltä, sekä kuinka koulu voisi kehittyä niin että koulunkäynti tuntuisi innostavalta ja merkitykselliseltä. Oppilaiden koulunkäynnistä pystyi tunnistamaan riskitekijöitä, jotka vaikuttavat toiminalliseen tasapainoon. Opinnäytetyö sisältää käytännön suosituksia.