Kiinteistöpalvelu ELMO Ky:n laajentumisstrategia laatua ja markkinointia tehostamalla
Laitinen, Niko; Österholm, Tommy (2018)
Laitinen, Niko
Österholm, Tommy
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102416220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102416220
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tarjota ELMO Ky:lle suunnitelma yrityksen laajentamiseen ja kilpailukyvyn lisäämiseen. Lähtökohtina tässä työssä olivat kiinteistönhuoltoyritys ELMO Ky:n tarpeet laajentaa yritystään. Työmme käsitteli kokonaisuudessaan laatua, markkinointia, asiakaspalvelua ja strategiaa ja niiden hyödyntämistä pienen yrityksen toimesta. Toimeksiantajamme pyrki kasvattamaan yritystä ja mahdollisesti myymään sen isommalle kilpailijalle tulevaisuudessa. ELMO Ky oli neljä henkeä työllistävä pieni perheyritys, joka tarjosi kiinteistönhoidon palveluita asiakkailleen pk-seudulla.
Työ pohjautui laadulliseen tutkimukseen, joka koostui haastatteluista. Olimme pyrkineet haastatteluilla saamaan laajempaa ja puolueettomampaa tietoa toimialasta ja sen tavoista. Haastattelujen perusteella loimme saturaatiotaulukon toistuvien vastausten perusteella. Lähestyimme haastattelujen osalta seitsemäätoista henkilöä, joista viisi vastasi. Viitekehystä oli myös pohjustettu kirjallisilla ja sähköisillä oppimateriaaleilla.
Keskeinen tulos oli toimialakohtainen toimintasuunnitelma, jota täydensi haastatteluista saatu, suhteellisen yksiääninen kiinteistönhuollossa vaikuttava kriteeristö. Huomasimme esimerkiksi, että laadun arvostus oli korostunutta, mutta silti siitä voitiin taloyhtiöiden toimesta joustaa hinnan ollessa suhteellisen alhaisella tasolla. Tuloksena toimeksiantajallemme loimme yksinkertaistetun laajentumissuunnitelman muutaman henkilön pk-yritykselle, joka voi muuttaa markkina-asemaansa panostamalla uuteen tekniikkaan ja soveltamalla niitä työprosesseissa.
Tarjosimme ELMO Ky:lle käytännön neuvoja koskien laadun, markkinoinnin ja asiakaspalvelun parantamista. Neuvot koskivat yrityksen siirtymistä digitaalisiin työvälineisiin, muun muassa työntekijöiden tehokkuuden seuraaminen Glympse-ilmaisohjelmalla ja palveluvalikoiman räätälöiminen asiakkaan tarpeiden mukaan. Muunsimme haastatteluiden ja kirjallisen lähdemateriaalin mahdollisimman konkreettiseen muotoon tässä toiminnallisessa työssä. Kiinteistönhoitoalalla suoramyynti ja -markkinointi ei ole kovin yleistä ja ELMO Ky:llä olisi mahdollisuus erottua niillä samankokoisista kilpailijoistaan. Yrityksen toimintatavat olivat konservatiiviset ja esimerkiksi digitalisaation kautta voitiin ottaa uusia vaikutteita työhön ja jalostaa niitä omaan toimintaan sopiviksi. Toimeksiantaja koki ideamme hyödyllisiksi ja aikoi muuttaa asioita liiketoiminnassaan ehdotustemme mukaisiksi.
Työ pohjautui laadulliseen tutkimukseen, joka koostui haastatteluista. Olimme pyrkineet haastatteluilla saamaan laajempaa ja puolueettomampaa tietoa toimialasta ja sen tavoista. Haastattelujen perusteella loimme saturaatiotaulukon toistuvien vastausten perusteella. Lähestyimme haastattelujen osalta seitsemäätoista henkilöä, joista viisi vastasi. Viitekehystä oli myös pohjustettu kirjallisilla ja sähköisillä oppimateriaaleilla.
Keskeinen tulos oli toimialakohtainen toimintasuunnitelma, jota täydensi haastatteluista saatu, suhteellisen yksiääninen kiinteistönhuollossa vaikuttava kriteeristö. Huomasimme esimerkiksi, että laadun arvostus oli korostunutta, mutta silti siitä voitiin taloyhtiöiden toimesta joustaa hinnan ollessa suhteellisen alhaisella tasolla. Tuloksena toimeksiantajallemme loimme yksinkertaistetun laajentumissuunnitelman muutaman henkilön pk-yritykselle, joka voi muuttaa markkina-asemaansa panostamalla uuteen tekniikkaan ja soveltamalla niitä työprosesseissa.
Tarjosimme ELMO Ky:lle käytännön neuvoja koskien laadun, markkinoinnin ja asiakaspalvelun parantamista. Neuvot koskivat yrityksen siirtymistä digitaalisiin työvälineisiin, muun muassa työntekijöiden tehokkuuden seuraaminen Glympse-ilmaisohjelmalla ja palveluvalikoiman räätälöiminen asiakkaan tarpeiden mukaan. Muunsimme haastatteluiden ja kirjallisen lähdemateriaalin mahdollisimman konkreettiseen muotoon tässä toiminnallisessa työssä. Kiinteistönhoitoalalla suoramyynti ja -markkinointi ei ole kovin yleistä ja ELMO Ky:llä olisi mahdollisuus erottua niillä samankokoisista kilpailijoistaan. Yrityksen toimintatavat olivat konservatiiviset ja esimerkiksi digitalisaation kautta voitiin ottaa uusia vaikutteita työhön ja jalostaa niitä omaan toimintaan sopiviksi. Toimeksiantaja koki ideamme hyödyllisiksi ja aikoi muuttaa asioita liiketoiminnassaan ehdotustemme mukaisiksi.