Musiikin merkitys erityisen tuen tarpeessa oleville nuorille
Hartikainen, Panu (2018)
Hartikainen, Panu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100915818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100915818
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä lähtökohtana oli musiikin merkitys erityisen tuen tarpeessa oleville nuorille.
Opinnäytetyössä korostui nuorten henkilökohtainen kokemus elämän mielekkyydestä,
merkityksellisyydestä sekä elämäntyytyväisyydestä. Musiikilla on todettu aikaisemmissa
tutkimuksissa olevan merkitys nuoren tunteiden hallinnassa. Näiden tutkimusten perusteella
musiikki- ja tunnetoiminnat heijastuvat myös nuorten perheisiin sekä heidän
kanssaan työskenteleviin ammattilaisiin. Sosiaalista osallisuutta tukemalla voidaan auttaa
myös erityisen tuen tarpeessa olevia nuoria, jotka ovat sosiaali- ja terveyspalvelujen
asiakkaina. Heitä pyritään auttamaan aktiivisiksi kansalaisiksi sekä samalla vahvistetaan
elämäntaitoja osallisuuden parantamiseksi. Tästä saadaan suurta yhteiskunnallista hyötyä,
kun yksittäisen nuoren hoitokustannukset vähitellen vähenevät hänen osallisuutensa
parantuessa. Osallisuuden parantamisen keinona voidaan nähdä myös musiikki, johon
tässä opinnäytetyössä keskityttiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sitä, mikä merkitys musiikilla on erityisen tuen
tarpeessa oleville nuorille. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joiden
vastausten perusteella tehtiin päätelmiä musiikin merkityksestä erityisen tuen tarpeessa
oleville nuorille. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada aikaan keskustelua musiikin ja toimintaterapian
suhteesta, jotta nuoret itse ja ammattilaiset voivat arvioida musiikin tärkeyttä
nuorelle sekä sen mahdollisia myönteisiä vaikutuksia nuoren toiminnallisuuteen.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin yhteensä 10 erityisen tuen tarpeessa olevaa nuorta.
Opinnäytetyön tuloksissa oli nähtävissä se, että musiikki on keskeinen keino tunteiden säätelyssä
ja itsetunnon vahvistamisessa. Lisäksi tuloksista ilmeni, että haastateltavat nuoret
haluaisivat käyttää musiikkia enemmän oman toiminnan tukena.
Opinnäytetyössä korostui nuorten henkilökohtainen kokemus elämän mielekkyydestä,
merkityksellisyydestä sekä elämäntyytyväisyydestä. Musiikilla on todettu aikaisemmissa
tutkimuksissa olevan merkitys nuoren tunteiden hallinnassa. Näiden tutkimusten perusteella
musiikki- ja tunnetoiminnat heijastuvat myös nuorten perheisiin sekä heidän
kanssaan työskenteleviin ammattilaisiin. Sosiaalista osallisuutta tukemalla voidaan auttaa
myös erityisen tuen tarpeessa olevia nuoria, jotka ovat sosiaali- ja terveyspalvelujen
asiakkaina. Heitä pyritään auttamaan aktiivisiksi kansalaisiksi sekä samalla vahvistetaan
elämäntaitoja osallisuuden parantamiseksi. Tästä saadaan suurta yhteiskunnallista hyötyä,
kun yksittäisen nuoren hoitokustannukset vähitellen vähenevät hänen osallisuutensa
parantuessa. Osallisuuden parantamisen keinona voidaan nähdä myös musiikki, johon
tässä opinnäytetyössä keskityttiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sitä, mikä merkitys musiikilla on erityisen tuen
tarpeessa oleville nuorille. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joiden
vastausten perusteella tehtiin päätelmiä musiikin merkityksestä erityisen tuen tarpeessa
oleville nuorille. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada aikaan keskustelua musiikin ja toimintaterapian
suhteesta, jotta nuoret itse ja ammattilaiset voivat arvioida musiikin tärkeyttä
nuorelle sekä sen mahdollisia myönteisiä vaikutuksia nuoren toiminnallisuuteen.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin yhteensä 10 erityisen tuen tarpeessa olevaa nuorta.
Opinnäytetyön tuloksissa oli nähtävissä se, että musiikki on keskeinen keino tunteiden säätelyssä
ja itsetunnon vahvistamisessa. Lisäksi tuloksista ilmeni, että haastateltavat nuoret
haluaisivat käyttää musiikkia enemmän oman toiminnan tukena.