Miten asiakas hyötyy paperittoman tilitoimiston palveluista? : case: Tilitoimisto X
Hajrullahi, Elira (2018)
Hajrullahi, Elira
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102316188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102316188
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Tilitoimisto X:n asiakkaiden mielipiteitä sähköisestä taloushallinnosta sekä heidän asiakastyytyväisyyttään toimeksiantajan asiakaspalvelusta. Toimeksiantajana on Varsinais-Suomessa sijaitseva tilitoimisto.
Työn teoriaosuus keskittyy selvittämään mitä perinteinen, sähköinen ja digitaalinen taloushallinto on. Työssä pohditaan perinteisen ja sähköistyneen taloushallinnon hyötyjä ja haittoja sekä tilitoimiston, että asiakkaan näkökulmasta. Näiden lisäksi pohditaan myös, kuinka perinteinen eroaa reaaliaikaisesta taloushallinnosta.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa esitellään tutkimuksen toimeksiantaja, tutkimuksen toteutus ja sen tulokset. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena kesällä 2018. Tutkimuksen kyselylomake lähetettiin sähköisesti yhteensä 35 tilitoimiston asiakkaalle, joista vastasi yhteensä 14. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui noin 40 %.
Tulokset osoittavat, että keskeisimmiksi digitaalisen taloushallinnon hyödyiksi vastaajayritykset kokevat ostolaskujen vastaanoton sähköisesti, laskujen lähettäminen verkkolaskuina, mobiiliskannerin käytön sekä yrityksen taloudellisen tilanteen seurannan. Keskeisimmiksi haasteiksi koettiin järjestelmän vaikeakäyttöisyyden, liian vähäisen järjestelmän hyödyntämisen sekä järjestelmäveloituksen suuruuden.
Työn teoriaosuus keskittyy selvittämään mitä perinteinen, sähköinen ja digitaalinen taloushallinto on. Työssä pohditaan perinteisen ja sähköistyneen taloushallinnon hyötyjä ja haittoja sekä tilitoimiston, että asiakkaan näkökulmasta. Näiden lisäksi pohditaan myös, kuinka perinteinen eroaa reaaliaikaisesta taloushallinnosta.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa esitellään tutkimuksen toimeksiantaja, tutkimuksen toteutus ja sen tulokset. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena kesällä 2018. Tutkimuksen kyselylomake lähetettiin sähköisesti yhteensä 35 tilitoimiston asiakkaalle, joista vastasi yhteensä 14. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui noin 40 %.
Tulokset osoittavat, että keskeisimmiksi digitaalisen taloushallinnon hyödyiksi vastaajayritykset kokevat ostolaskujen vastaanoton sähköisesti, laskujen lähettäminen verkkolaskuina, mobiiliskannerin käytön sekä yrityksen taloudellisen tilanteen seurannan. Keskeisimmiksi haasteiksi koettiin järjestelmän vaikeakäyttöisyyden, liian vähäisen järjestelmän hyödyntämisen sekä järjestelmäveloituksen suuruuden.