Living lab -menetelmä innovaatiotoiminnan edistäjänä – näkökulmana hyvinvointiteknologian käyttäjälähtöinen ja osallistava kehittäminen
Holappa, Niina (2018)
Holappa, Niina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102216163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102216163
Tiivistelmä
Hyvinvointiteknologian hyödyntäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa on yksi alaa koskevista ajankohtaisista aiheista. Teknologian käytön lisäämiseen ohjaavat väestön ikääntyminen, alalla työskentelevien eläköityminen, työvoimapula ja tarve työn tekemisen tehostamiseen sekä julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittäminen, laadun ylläpito ja julkisen talouden säästöpaineet.
Hyvinvointiteknologian kehittämisessä voidaan hyödyntää erilaisia osallistavia menetelmiä, kuten Living lab, jolla tarkoitetaan aidoissa käyttöympäristöissä tapahtuvaa käyttäjät osallistavaa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa. Menetelmä tarjoaa teknologian kehittäjille tietoa käyttäjien tarpeista ja luo sosiaali- ja terveysalalla toimiville mahdollisuuksia teknologiakokeiluihin. Osallistaminen lisää käyttäjien vaikutusmahdollisuuksia teknologian kehittämiseen.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin Living lab -menetelmällä testattujen hyvinvointiteknologiapalveluiden vaikutuksia sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakkaisiin ja henkilökuntaan. Lisäksi kyselyillä tutkittiin Living lab -testausten vaikutuksia teknologiayritysten tuotekehitykseen ja sosiaali- ja terveyspalveluiden organisaatioiden toiminnan kehittämiseen. Tulosten analysoinnissa hyödynnettiin sisällönanalyysiä.
Saatujen tulosten mukaan hyvinvointiteknologia tarjoaa monipuolisesti mahdollisuuksia asiakkaiden hyvinvoinnin, toimintakyvyn ja terveyden edistämiseen sekä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten työn tukemiseen. Tutkimus toi runsaasti esille käyttäjien ehdotuksia teknologioiden muotoilun, sisällön, käytettävyyden ja teknisen toteutuksen kehittämiseksi. Käyttäjien osallistaminen tuotti myös tietoa uusista teknologian käyttäjäryhmistä ja käyttökohteista.
Tutkimustulosten mukaan Living lab -menetelmällä ja käyttäjien osallistamisella voitiin edistää teknologiayritysten tuotekehitystä. Living lab -testaukset mm. helpottivat kehittämiskohteiden tunnistamista, tarjosivat lisätietoa kohderyhmän tarpeista sekä sote-alan toimintatavoista ja prosesseista. Sosiaali- ja terveysalan toimijoiden näkökulmasta teknologiakokeilut tuottivat uutta tietoa hyvinvointiteknologiasta, lisäsivät kiinnostusta teknologian käyttöön, tarjosivat lisätietoja hankintojen suunnittelua varten ja nopeuttivat teknologian käyttöönottoa. Teknologian käytön arvioitiin myös edistäneen sote-palveluiden asiakaskokemusta ja laatua. Teknologiakokeilut mahdollistivat myös tulevaisuuden teknologiatarpeiden tunnistamisen sote-palveluissa.
Hyvinvointiteknologian kehittämisessä voidaan hyödyntää erilaisia osallistavia menetelmiä, kuten Living lab, jolla tarkoitetaan aidoissa käyttöympäristöissä tapahtuvaa käyttäjät osallistavaa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa. Menetelmä tarjoaa teknologian kehittäjille tietoa käyttäjien tarpeista ja luo sosiaali- ja terveysalalla toimiville mahdollisuuksia teknologiakokeiluihin. Osallistaminen lisää käyttäjien vaikutusmahdollisuuksia teknologian kehittämiseen.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin Living lab -menetelmällä testattujen hyvinvointiteknologiapalveluiden vaikutuksia sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakkaisiin ja henkilökuntaan. Lisäksi kyselyillä tutkittiin Living lab -testausten vaikutuksia teknologiayritysten tuotekehitykseen ja sosiaali- ja terveyspalveluiden organisaatioiden toiminnan kehittämiseen. Tulosten analysoinnissa hyödynnettiin sisällönanalyysiä.
Saatujen tulosten mukaan hyvinvointiteknologia tarjoaa monipuolisesti mahdollisuuksia asiakkaiden hyvinvoinnin, toimintakyvyn ja terveyden edistämiseen sekä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten työn tukemiseen. Tutkimus toi runsaasti esille käyttäjien ehdotuksia teknologioiden muotoilun, sisällön, käytettävyyden ja teknisen toteutuksen kehittämiseksi. Käyttäjien osallistaminen tuotti myös tietoa uusista teknologian käyttäjäryhmistä ja käyttökohteista.
Tutkimustulosten mukaan Living lab -menetelmällä ja käyttäjien osallistamisella voitiin edistää teknologiayritysten tuotekehitystä. Living lab -testaukset mm. helpottivat kehittämiskohteiden tunnistamista, tarjosivat lisätietoa kohderyhmän tarpeista sekä sote-alan toimintatavoista ja prosesseista. Sosiaali- ja terveysalan toimijoiden näkökulmasta teknologiakokeilut tuottivat uutta tietoa hyvinvointiteknologiasta, lisäsivät kiinnostusta teknologian käyttöön, tarjosivat lisätietoja hankintojen suunnittelua varten ja nopeuttivat teknologian käyttöönottoa. Teknologian käytön arvioitiin myös edistäneen sote-palveluiden asiakaskokemusta ja laatua. Teknologiakokeilut mahdollistivat myös tulevaisuuden teknologiatarpeiden tunnistamisen sote-palveluissa.