Digitaalinen osaaminen terveydenhuollossa : Selvitys Helsingin terveysasemien henkilöstön terveydenhuollon digitaalisesta osaamisesta ja koulutustarpeista
Backman, Laura; Partanen, Aleksi (2018)
Backman, Laura
Partanen, Aleksi
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102016132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102016132
Tiivistelmä
Tämän tapaustutkimuksena toteutetun kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää Helsingin kaupungin terveysasemien henkilöstön terveydenhuollon digitaalisen osaamisen nykytilaa ja suhtautumista digitalisaation tuomaan muutokseen. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli vahvistaa Helsingin terveysasemien henkilöstön terveydenhuollon digitaalista osaamista. Kehittämishanke tehtiin triangulaatiota hyödyntäen ja siinä yhdistettiin sekä kvalitatiivisen, että kvantitatiivisen menetelmän elementtejä. Tavoitteiden saavuttamiseksi toteutettiin kysely ja tulosten analyysiin perustuva työpaja.
Kokonaisuudessaan terveydenhuollon digitaalisen osaamisen lähtötaso näyttäytyi hyvänä. Suurin osa vastaajista suhtautui positiivisesti digitalisaation tuomaan muutokseen. Digitaalista oppimista koettiin tukevan eniten lyhyet koulutustilaisuudet ja mahdollisuus oppia demoversioiden avulla. Digitaalisten palveluiden käytön oppimista varten tulee resursoida riittävästi aikaa. Terveysasemilla on paljon eritasoista osaamista, jolloin on tärkeää tunnistaa kunkin työntekijän nykyinen osaaminen. Työyhteisön yhdessä kehittäminen ja yhteinen visio digitalisuudesta sekä sen hyödyntämisestä työssä lisää henkilöstön oppimista. Esimiehen tehtävä on varmistaa, että henkilöstölle mahdollistetaan aikaa digitaalisten taitojen oppimiseen. Lisäksi esimiehen myönteinen suhtautuminen digitalisaatioon ja henkilöstön motivointi palveluiden käyttöön koettiin ensiarvoisen tärkeäksi.
Kehittämishankkeessa päästiin asetettuihin tavoitteisiin. Tuloksia voidaan hyödyntää henkilöstön digitaalisen osaamisen kehittämisessä ja oikeanlaisen koulutuksen kohdentamisessa.
Kokonaisuudessaan terveydenhuollon digitaalisen osaamisen lähtötaso näyttäytyi hyvänä. Suurin osa vastaajista suhtautui positiivisesti digitalisaation tuomaan muutokseen. Digitaalista oppimista koettiin tukevan eniten lyhyet koulutustilaisuudet ja mahdollisuus oppia demoversioiden avulla. Digitaalisten palveluiden käytön oppimista varten tulee resursoida riittävästi aikaa. Terveysasemilla on paljon eritasoista osaamista, jolloin on tärkeää tunnistaa kunkin työntekijän nykyinen osaaminen. Työyhteisön yhdessä kehittäminen ja yhteinen visio digitalisuudesta sekä sen hyödyntämisestä työssä lisää henkilöstön oppimista. Esimiehen tehtävä on varmistaa, että henkilöstölle mahdollistetaan aikaa digitaalisten taitojen oppimiseen. Lisäksi esimiehen myönteinen suhtautuminen digitalisaatioon ja henkilöstön motivointi palveluiden käyttöön koettiin ensiarvoisen tärkeäksi.
Kehittämishankkeessa päästiin asetettuihin tavoitteisiin. Tuloksia voidaan hyödyntää henkilöstön digitaalisen osaamisen kehittämisessä ja oikeanlaisen koulutuksen kohdentamisessa.