Taloushallinnon prosessien kehittäminen : Case: Kaustisen Evankelinen Opisto
Väärälä, Arttu (2018)
Väärälä, Arttu
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101916121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101916121
Tiivistelmä
Toimintatutkimuksen tavoitteena oli kehittää kohdeorganisaation valittujen taloushallinnon prosessien tehokkuutta lisäämällä digitalisaatiota. Valitut prosessit olivat organisaation osto- ja myyntilaskujen käsittely sekä kassatoiminnot. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin tietotekniikan kehityksen vaikutusta tehokkuuteen ja tuottavuuteen yleisesti sekä erityisesti taloushallinnon tehtäviin liittyen. Teorian toise-na aiheena käsiteltiin tietotekniikkahankintoihin liittyvää prosessia ja sen vaiheita, koska työn tavoit-teiden toteutuminen edellytti tietojärjestelmien hankkimista. Hankintoihin liittyvä prosessi käsitellään teoriaosuudessa, koska kehittämistyön tekijällä ei ollut kokemusta vastaavien hankintojen tekemisestä ennen tätä kehittämistehtävää.
Kehittämistehtävä aloitettiin kartoittamalla taloushallinnon prosessien lähtötilanne sekä määrittelemällä tavoitetila. Lähtötilanteessa ostolaskut vastaanotettiin ja kierrätettiin paperisena, maksettiin maksujär-jestelmässä, kirjattiin kirjanpitojärjestelmään ja arkistoitiin mappeihin. Myyntilaskut tehtiin Microsoft Office Excel-pohjassa, josta ne tulostettiin yksi kerrallaan lähetettäväksi asiakkaalle, arkistoon ja odot-tamaan suoritusta. Saapuneet suoritukset kirjattiin käsin kirjanpitojärjestelmään ja lasku liitettiin kir-janpidon arkistomappiin. Lähtötilanteessa kohdeorganisaatiolla ei ollut kassajärjestelmää, ainoa mak-suvaihtoehto oli käteinen ja kuitit kirjoitettiin käsin. Käsin kirjoitetut kuitit kirjattiin kirjanpitoon. Ta-voitteeksi asetettiin osto- ja myyntilaskujen osalta koko prosessin digitalisointi verkkolaskujen vas-taanottamisesta sähköiseen arkistointiin saakka. Kassatoimintoihin tavoiteltiin järjestelmää, joka mah-dollistaa korttimaksujen vastaanottamisen, johon myynnit kirjataan sähköisesti ja kuitit voidaan tulos-taa.
Tavoitetilaan pääsemiseksi sopivia toimittajia kartoitettiin osto- ja myyntilaskuprosessien osalta omana kokonaisuutenaan ja kassatoimintojen osalta omanaan. Tavoitetilan tarkan määrittelyn ansiosta sopivia toimittajia kyettiin vertaamaan mm. kustannusten osalta. Kun toimittajien valinnat oli tehty, sovittiin palvelujen käyttöönotosta sekä tarpeellisesta koulutuksesta järjestelmien käytössä. Kehittämistyön tuloksena päästiin asetettuihin tavoitteisiin, tosin myyntilaskutuksen osalta käyttöönottoa ei oltu tehty tämän opinnäytetyön valmistumiseen mennessä järjestelmän toimituksen viivästyksistä johtuen. Kehit-tämistyön kohteena olleiden taloushallinnon prosessien voitiin kokemusperäisesti todeta tehostuneen työn tuloksena.
Kehittämistehtävä aloitettiin kartoittamalla taloushallinnon prosessien lähtötilanne sekä määrittelemällä tavoitetila. Lähtötilanteessa ostolaskut vastaanotettiin ja kierrätettiin paperisena, maksettiin maksujär-jestelmässä, kirjattiin kirjanpitojärjestelmään ja arkistoitiin mappeihin. Myyntilaskut tehtiin Microsoft Office Excel-pohjassa, josta ne tulostettiin yksi kerrallaan lähetettäväksi asiakkaalle, arkistoon ja odot-tamaan suoritusta. Saapuneet suoritukset kirjattiin käsin kirjanpitojärjestelmään ja lasku liitettiin kir-janpidon arkistomappiin. Lähtötilanteessa kohdeorganisaatiolla ei ollut kassajärjestelmää, ainoa mak-suvaihtoehto oli käteinen ja kuitit kirjoitettiin käsin. Käsin kirjoitetut kuitit kirjattiin kirjanpitoon. Ta-voitteeksi asetettiin osto- ja myyntilaskujen osalta koko prosessin digitalisointi verkkolaskujen vas-taanottamisesta sähköiseen arkistointiin saakka. Kassatoimintoihin tavoiteltiin järjestelmää, joka mah-dollistaa korttimaksujen vastaanottamisen, johon myynnit kirjataan sähköisesti ja kuitit voidaan tulos-taa.
Tavoitetilaan pääsemiseksi sopivia toimittajia kartoitettiin osto- ja myyntilaskuprosessien osalta omana kokonaisuutenaan ja kassatoimintojen osalta omanaan. Tavoitetilan tarkan määrittelyn ansiosta sopivia toimittajia kyettiin vertaamaan mm. kustannusten osalta. Kun toimittajien valinnat oli tehty, sovittiin palvelujen käyttöönotosta sekä tarpeellisesta koulutuksesta järjestelmien käytössä. Kehittämistyön tuloksena päästiin asetettuihin tavoitteisiin, tosin myyntilaskutuksen osalta käyttöönottoa ei oltu tehty tämän opinnäytetyön valmistumiseen mennessä järjestelmän toimituksen viivästyksistä johtuen. Kehit-tämistyön kohteena olleiden taloushallinnon prosessien voitiin kokemusperäisesti todeta tehostuneen työn tuloksena.