Kuluttajan osto- ja vaihtokäyttäytyminen vakuutusalalla
Syrjälä, Marjo (2010)
Syrjälä, Marjo
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610630
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on osto- ja vaihtokäyttäytyminen. Käsitteet edustavat asiakassuhteen elinkaaren eri ääripäitä. Kuluttajan päätöksentekoa ohjaavat monet tekijät tilannetekijöistä kuluttajan henkilökohtaisiin ominaisuuksiin ja tunteisiin. Koska vakuutusala eroaa jonkin verran muunlaisista palvelualoista, on osto- ja vaihtokäyttäytymisen perusteita sovellettava vakuutusyhtiöiden tapaukseen.
Opinnäytetyö on tilastollinen markkinointitutkimus eräälle vakuutusyhdistykselle. Tutkimuksella kerättiin tietoa vakuutusyhdistyksen uusien asiakkaiden osto- ja vaihtokäyttäytymisestä ja niihin liittyvistä tekijöistä. Lisäksi tutkittiin asiakastyytyväisyyttä, asiakasuskollisuutta ja selvitettiin, millainen kilpailutilanne on tällä hetkellä vakuutusyhdistyksen toiminta-alueella.
Tutkimus suoritettiin osittain kirjekyselynä ja osin puhelinhaastatteluna joulukuun 2008 ja helmikuun 2009 välisenä aikana. Erilaiset tutkimustavat valittiin, koska menetettyjen asiakkaiden arveltiin olevan vaikeammin tavoitettavissa kirjekyselyn avulla. Satunnaisotannalla koottuun tutkimusotokseen valittiin yhteensä 259 vuosina 2007 ja 2008 asiakassuhteensa solminutta ja katkaissutta asiakasta. Tutkimukseen vastasi 83 uutta ja 66 menetettyä asiakasta. Vastausprosentiksi saatiin uusien asiakkaiden kohdalla noin 49 prosenttia ja menetettyjen asiakkaiden kohdalla noin 74 prosenttia.
Tutkimus osoitti, että vakuutusten hinta on suurin valinta- ja vaihtamispäätöksiin vaikuttava tekijä. Hinta ei kuitenkaan vaikuta yksin, vaan monella taustatekijällä, kuten palvelulla, paikallisuudella ja saatavuudella on suuri vaikutus. Toimeksiantajalle tutkimus osoittaa, mitkä seikat vaikuttavat kuluttajien osto- ja vaihtokäyttäytymiseen Vakuutusyhdistyksen osalta. Markkinointitoimenpiteiden keskittäminen oikeisiin alueisiin onnistuu tehokkaammin tulosten avulla. Tutkimus antaa kaivattua henkilökohtaista palautetta ja auttaa nostamaan ylös ongelmakohtia, joita Vakuutusyhdistyksen palveluissa ilmenee.
Opinnäytetyö on tilastollinen markkinointitutkimus eräälle vakuutusyhdistykselle. Tutkimuksella kerättiin tietoa vakuutusyhdistyksen uusien asiakkaiden osto- ja vaihtokäyttäytymisestä ja niihin liittyvistä tekijöistä. Lisäksi tutkittiin asiakastyytyväisyyttä, asiakasuskollisuutta ja selvitettiin, millainen kilpailutilanne on tällä hetkellä vakuutusyhdistyksen toiminta-alueella.
Tutkimus suoritettiin osittain kirjekyselynä ja osin puhelinhaastatteluna joulukuun 2008 ja helmikuun 2009 välisenä aikana. Erilaiset tutkimustavat valittiin, koska menetettyjen asiakkaiden arveltiin olevan vaikeammin tavoitettavissa kirjekyselyn avulla. Satunnaisotannalla koottuun tutkimusotokseen valittiin yhteensä 259 vuosina 2007 ja 2008 asiakassuhteensa solminutta ja katkaissutta asiakasta. Tutkimukseen vastasi 83 uutta ja 66 menetettyä asiakasta. Vastausprosentiksi saatiin uusien asiakkaiden kohdalla noin 49 prosenttia ja menetettyjen asiakkaiden kohdalla noin 74 prosenttia.
Tutkimus osoitti, että vakuutusten hinta on suurin valinta- ja vaihtamispäätöksiin vaikuttava tekijä. Hinta ei kuitenkaan vaikuta yksin, vaan monella taustatekijällä, kuten palvelulla, paikallisuudella ja saatavuudella on suuri vaikutus. Toimeksiantajalle tutkimus osoittaa, mitkä seikat vaikuttavat kuluttajien osto- ja vaihtokäyttäytymiseen Vakuutusyhdistyksen osalta. Markkinointitoimenpiteiden keskittäminen oikeisiin alueisiin onnistuu tehokkaammin tulosten avulla. Tutkimus antaa kaivattua henkilökohtaista palautetta ja auttaa nostamaan ylös ongelmakohtia, joita Vakuutusyhdistyksen palveluissa ilmenee.