Revontulimatkailun tuotteistaminen : Revontulimatkailu Suomen Lapissa Levillä
Huusko, Tarmo (2018)
Huusko, Tarmo
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101215937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101215937
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe oli revontulimatkailu Suomen Lapissa ja revontulien tuotteistaminen matkailu- palveluksi. Toimeksiantajana oli Levi Hotel Spa, joka tarjoaa majoitus- ja hyvinvointipalveluja Kittilän Levillä. Kansainvälisen asiakaskunnan johdosta he tuntevat revontulten vetovoiman ulkomaalaisten matkailijoiden keskuudessa hyvin ja halusivat selvitettävän, mitä revontuliaiheisia palveluja muualla Lapissa on tarjolla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kävin läpi niin matkailun, tuotteistamisen kuin revontulienkin teoriaa ja työssä käyttämääni termistöä. Esittelen myös käyttämäni tutkimustavan teoreettisen käsitteen eli kvalitatiivisen menetelmän sekä tutkimuksen toteutustavan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui matkailun käsitteistä ja teorioista sekä Smithin yleisestä matkailutuotteen mallista ja matkailupalvelujen markkinoinnista. Tietolähteistä merkittävimpiä olivat erilaiset aikakausi- ja sanomalehdet, koti- ja ulkomailta. Palveluntarjoajien internetsivut ja sosiaalisen median tilit toimivat myös tietolähteinä.
Valitsin toteutustavaksi kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen. Laadullinen tutkimus tarkoittaa mitä tahansa tutkimusta, jonka avulla pyritään ”löydöksiin” ilman tilastollisia menetelmiä tai muita määrällisiä keinoja.
Sähköpostikyselyissä sekä kirjallisesta aineistosta selvisi, että Lapissa revontulten merkitys matkailun motiivina ymmärretään erittäin korkeaksi. Alan eri toimijat, majoituspalveluista elämyspalvelutuottajiin, ovat yksimielisiä siitä, että revontulet ovat aasialaisten matkailijoiden keskuudessa valtava vetovoimatekijä. Revontulisafarina myydään niin moottorikelkkaretkiä, poroajeluita kuin lumikenkävaelluksiakin. Tärkeätä on hyvä palvelu kaikissa palveluketjun osissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kävin läpi niin matkailun, tuotteistamisen kuin revontulienkin teoriaa ja työssä käyttämääni termistöä. Esittelen myös käyttämäni tutkimustavan teoreettisen käsitteen eli kvalitatiivisen menetelmän sekä tutkimuksen toteutustavan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui matkailun käsitteistä ja teorioista sekä Smithin yleisestä matkailutuotteen mallista ja matkailupalvelujen markkinoinnista. Tietolähteistä merkittävimpiä olivat erilaiset aikakausi- ja sanomalehdet, koti- ja ulkomailta. Palveluntarjoajien internetsivut ja sosiaalisen median tilit toimivat myös tietolähteinä.
Valitsin toteutustavaksi kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen. Laadullinen tutkimus tarkoittaa mitä tahansa tutkimusta, jonka avulla pyritään ”löydöksiin” ilman tilastollisia menetelmiä tai muita määrällisiä keinoja.
Sähköpostikyselyissä sekä kirjallisesta aineistosta selvisi, että Lapissa revontulten merkitys matkailun motiivina ymmärretään erittäin korkeaksi. Alan eri toimijat, majoituspalveluista elämyspalvelutuottajiin, ovat yksimielisiä siitä, että revontulet ovat aasialaisten matkailijoiden keskuudessa valtava vetovoimatekijä. Revontulisafarina myydään niin moottorikelkkaretkiä, poroajeluita kuin lumikenkävaelluksiakin. Tärkeätä on hyvä palvelu kaikissa palveluketjun osissa.