Etäkuntoutuksen käytettävyystestaus Espoon sairaalalle
Kataja, Oona (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kataja, Oona
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101115914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101115914
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli etäkuntoutuspalvelun käytettävyyden testaus ja käyttäjien käyttökokemuksien kartoittaminen. Projekti tehtiin yhteistyössä Espoon sairaalan kanssa. Etäkuntoutuksen palvelukokonaisuuden teknisistä toteutuksista vastaa VideoVisit. Tutkimus oli käyttäjälähtöinen, jossa tavoitteena oli kehittää palvelun käytettävyyttä loppukäyttäjille. Palvelu on suunnattu ikääntyneille, jolloin helppokäyttöisyyteen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Tutkimusmenetelmien avulla pyrittiin löytämään yleisiä käytettävyysongelmia.
Etäkuntoutus on yksi kuntoutuksen toteutumismuoto, joka voi olla fysio-, toiminta-, puhete-rapiaa tai yhdistelmä näistä. Etäkuntoutuksessa asiakkaat osallistuvat ohjattuun kuntoutukseen kotoa oman taulutietokoneen eli tabletin avulla, joko yksin tai ryhmässä.
Insinöörityössä kerättiin palautetta etäkuntoutuspalvelun käyttäjiltä, jonka jälkeen käyttöliittymälle tehtiin parannusehdotuksia saadun palautteen perusteella. Insinöörityö tehtiin, koska etäkuntoutuksen palvelusta tai käyttöliittymästä ei oltu saatu vielä palautetta käyttäjiltä. Ennen käytettävyystestausta tehtiin taustatutkimusta, jossa perehdyttiin etäkuntoutukseen, ikäihmisten teknologian käyttöön ja teknologian käytettävyyteen. Käytettävyystestausmenetelmäksi valittiin empiirinen käyttäjätestaus, johon sisältyi teemahaastattelu, havainnointi ja lomakekysely.
Käyttäjähaastatteluihin osallistui 4 käyttäjää. Lisäksi aineistona käytettiin aikaisempia tutkimuksia ikäihmisten teknologian käytöstä, kuten Käyttäjälle kätevä teknologia (KÄKÄTE) -projektin tuloksia. Yleinen mielipide etäkuntoutuksen käyttöliittymästä oli positiivista. Käyttäjien oli vaikea kertoa, mitä palvelussa tulisi kehittää, sillä tietotekninen tausta oli lähes kaikilla henkilöillä vähäistä. Kaikki testihenkilöt silti toivoivat jonkinlaisia parannuksia palveluun.
Tuloksien perusteella tehtiin ehdotus uuden käyttöliittymän graafisesta ilmeestä, sekä uusista lisäominaisuuksista.
Etäkuntoutus on yksi kuntoutuksen toteutumismuoto, joka voi olla fysio-, toiminta-, puhete-rapiaa tai yhdistelmä näistä. Etäkuntoutuksessa asiakkaat osallistuvat ohjattuun kuntoutukseen kotoa oman taulutietokoneen eli tabletin avulla, joko yksin tai ryhmässä.
Insinöörityössä kerättiin palautetta etäkuntoutuspalvelun käyttäjiltä, jonka jälkeen käyttöliittymälle tehtiin parannusehdotuksia saadun palautteen perusteella. Insinöörityö tehtiin, koska etäkuntoutuksen palvelusta tai käyttöliittymästä ei oltu saatu vielä palautetta käyttäjiltä. Ennen käytettävyystestausta tehtiin taustatutkimusta, jossa perehdyttiin etäkuntoutukseen, ikäihmisten teknologian käyttöön ja teknologian käytettävyyteen. Käytettävyystestausmenetelmäksi valittiin empiirinen käyttäjätestaus, johon sisältyi teemahaastattelu, havainnointi ja lomakekysely.
Käyttäjähaastatteluihin osallistui 4 käyttäjää. Lisäksi aineistona käytettiin aikaisempia tutkimuksia ikäihmisten teknologian käytöstä, kuten Käyttäjälle kätevä teknologia (KÄKÄTE) -projektin tuloksia. Yleinen mielipide etäkuntoutuksen käyttöliittymästä oli positiivista. Käyttäjien oli vaikea kertoa, mitä palvelussa tulisi kehittää, sillä tietotekninen tausta oli lähes kaikilla henkilöillä vähäistä. Kaikki testihenkilöt silti toivoivat jonkinlaisia parannuksia palveluun.
Tuloksien perusteella tehtiin ehdotus uuden käyttöliittymän graafisesta ilmeestä, sekä uusista lisäominaisuuksista.