Apteekin verkkokauppaan soveltuvan chatbot-prototyypin kehittäminen
Nevalainen, Linda; Siberg, Ada-Linnea (2018)
Nevalainen, Linda
Siberg, Ada-Linnea
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101015850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101015850
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli toteuttaa tekoälyä hyödyntävä chatbot-prototyyppi IBM Watson Assistant -palvelun avulla. Tavoitteena oli toteuttaa chatbot kuvitteellisen apteekin verkkokauppaan, ja saada se toimimaan omalla web-käyttöliittymällä Node-RED-alustalla. Chatbot suunniteltiin fokusryhmät-käyttäjätutkimuksen avulla ja valmiille tuotteelle suoritettiin käytettävyystestaus insinöörityön lopuksi.
Työ aloitettiin perehtymällä asiakaspalvelun digitalisaatioon, ja jo olemassa oleviin verkkosivustojen chatbotteihin. Lisäksi syvennyttiin tärkeimpiin aihesisältöihin, kuten tekoälyyn ja kognitiiviseen teknologiaan sekä käyttäjätutkimukseen ja käytettävyystestaukseen. Tuotteen toteutus vaati syvällistä IBM Watson Assistant -palvelun ja chatbotin web-käyttöliittymän yhdistämisen opiskelua.
Prototyyppi suunniteltiin fokusryhmät-käyttäjätutkimuksen avulla, johon osallistui kolme henkilöä samasta asiakassegmentistä. Heidän ideoidensa pohjalta chatbotille määriteltiin vaatimuksia, jotka otettiin huomioon chatbotin toteutuksessa. Sama ryhmä osallistui valmiin tuotteen käytettävyystestaukseen.
Toteutetun chatbotin tarkoituksena oli havainnollistaa keskustelurobotin automaatiomahdollisuuksia asiakaspalvelutilanteessa. Sen tunnistamat aihealueet rajattiin tarkasti ja se opetettiin antamaan vastauksia vain tietyistä tuotteista ja palveluista. IBM Watson Assistant -palvelulla toteutettu chatbot vaati paljon yksityiskohtaista suunnittelua, jotta sen dialogi saatiin toimivaksi.
Insinöörityö opastaa alkuun chatbotin kehittämisessä ja tarjoaa käsityksen siitä, mitä tuotesuunnittelu vaatii, millaisin asiakaspalvelutilanteisiin chatbot soveltuu, miten se teknisesti toteutetaan ja mitä tulee ottaa huomioon prototyypin testauksessa. Tulevaisuudessa chatbottien käyttö tulee yleistymään, ja tekoälyn omaavien keskuskustelurobottien kehittäminen ja kouluttaminen monipuolistuu entisestään.
Työ aloitettiin perehtymällä asiakaspalvelun digitalisaatioon, ja jo olemassa oleviin verkkosivustojen chatbotteihin. Lisäksi syvennyttiin tärkeimpiin aihesisältöihin, kuten tekoälyyn ja kognitiiviseen teknologiaan sekä käyttäjätutkimukseen ja käytettävyystestaukseen. Tuotteen toteutus vaati syvällistä IBM Watson Assistant -palvelun ja chatbotin web-käyttöliittymän yhdistämisen opiskelua.
Prototyyppi suunniteltiin fokusryhmät-käyttäjätutkimuksen avulla, johon osallistui kolme henkilöä samasta asiakassegmentistä. Heidän ideoidensa pohjalta chatbotille määriteltiin vaatimuksia, jotka otettiin huomioon chatbotin toteutuksessa. Sama ryhmä osallistui valmiin tuotteen käytettävyystestaukseen.
Toteutetun chatbotin tarkoituksena oli havainnollistaa keskustelurobotin automaatiomahdollisuuksia asiakaspalvelutilanteessa. Sen tunnistamat aihealueet rajattiin tarkasti ja se opetettiin antamaan vastauksia vain tietyistä tuotteista ja palveluista. IBM Watson Assistant -palvelulla toteutettu chatbot vaati paljon yksityiskohtaista suunnittelua, jotta sen dialogi saatiin toimivaksi.
Insinöörityö opastaa alkuun chatbotin kehittämisessä ja tarjoaa käsityksen siitä, mitä tuotesuunnittelu vaatii, millaisin asiakaspalvelutilanteisiin chatbot soveltuu, miten se teknisesti toteutetaan ja mitä tulee ottaa huomioon prototyypin testauksessa. Tulevaisuudessa chatbottien käyttö tulee yleistymään, ja tekoälyn omaavien keskuskustelurobottien kehittäminen ja kouluttaminen monipuolistuu entisestään.