”Tää on kuin satumaa!” : Lasten kokemuksia ympäristön ainutlaatuisuudesta hevosavusteisessa toimintaterapiassa
Kaukinen, Heidi; Leinonen, Tuija (2018)
Kaukinen, Heidi
Leinonen, Tuija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092415334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092415334
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on hevosavusteinen toimintaterapia. Tavoitteenamme on selvittää laadullisen tutkimuksen menetelmin, mikä juuri talliympäristöstä tekee ainutlaatuisen toimintaympäristön suhteessa esimerkiksi kliiniseen terapiatilaan sairaalaympäristössä. Lisäksi tavoitteenamme on myös parantaa hevosavusteisen terapian tunnettavuutta ja tarjota vaihtoehtoisia ja perusteltuja työkaluja ja työympäristöjä toimintaterapeuteille. Toteutimme opinnäytetyön Breytingin tilalla yhteistyössä siellä työskentelevän psykoterapeutin kanssa.
Tietoperustana tässä työssä käytimme Doris Piercen toiminnan terapeuttisen voiman mallia, josta painotimme ainutlaatuisuuden ulottuvuuden fyysistä, ajallista ja sosiokulttuurista aluetta. Tietoperustana oli hevosavusteinen toiminta ja terapia, erityisesti lasten parissa, sekä luontoympäristö toiminnan kehyksenä. Hevosavusteisesta toimintaterapiasta kirjallisuutta ja tutkimusta on vähän käytössä.
Aineisto kerättiin havainnoinnin avulla. Havainnointilomakkeet sekä ryhmäprosessi toteutuivat toiminnan terapeuttisen voiman mallin mukaan. Havainnoimme kolmea eri ryhmäkertaa, johon osallistui sama neljän lapsen ryhmä. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan talliympäristön ainutlaatuisuuden kokemukseen vaikuttivat hevonen terapiaeläimenä, tallikulttuuri osana ympäristöä, vuorovaikutus ihmisten ja eläinten välillä sekä ympäristön fyysiset puitteet. Jokainen lapsi koki ainutlaatuisuuden yksilöllisesti omista lähtökohdistaan, toisilla oli enemmän kokemusta hevosten kanssa toimimisesta kuin toisilla.
Työmme tarjoaa vaihtoehtoisia menetelmiä toimintaterapian toteutumiseen ja perustelee talliympäristön hyödyntämistä terapiassa. Tuloksia voidaan hyödyntää eri kohderyhmien parissa, joista nousee myös jatkotutkimusaiheita. Tulevaisuudessa toivoisimme alan kirjallisuuden lisääntyvän ja hevosavusteisten menetelmien käytön toimintaterapiassa kasvavan Suomessa.
Tietoperustana tässä työssä käytimme Doris Piercen toiminnan terapeuttisen voiman mallia, josta painotimme ainutlaatuisuuden ulottuvuuden fyysistä, ajallista ja sosiokulttuurista aluetta. Tietoperustana oli hevosavusteinen toiminta ja terapia, erityisesti lasten parissa, sekä luontoympäristö toiminnan kehyksenä. Hevosavusteisesta toimintaterapiasta kirjallisuutta ja tutkimusta on vähän käytössä.
Aineisto kerättiin havainnoinnin avulla. Havainnointilomakkeet sekä ryhmäprosessi toteutuivat toiminnan terapeuttisen voiman mallin mukaan. Havainnoimme kolmea eri ryhmäkertaa, johon osallistui sama neljän lapsen ryhmä. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan talliympäristön ainutlaatuisuuden kokemukseen vaikuttivat hevonen terapiaeläimenä, tallikulttuuri osana ympäristöä, vuorovaikutus ihmisten ja eläinten välillä sekä ympäristön fyysiset puitteet. Jokainen lapsi koki ainutlaatuisuuden yksilöllisesti omista lähtökohdistaan, toisilla oli enemmän kokemusta hevosten kanssa toimimisesta kuin toisilla.
Työmme tarjoaa vaihtoehtoisia menetelmiä toimintaterapian toteutumiseen ja perustelee talliympäristön hyödyntämistä terapiassa. Tuloksia voidaan hyödyntää eri kohderyhmien parissa, joista nousee myös jatkotutkimusaiheita. Tulevaisuudessa toivoisimme alan kirjallisuuden lisääntyvän ja hevosavusteisten menetelmien käytön toimintaterapiassa kasvavan Suomessa.