Ohjaamo Helsingin monialainen yhteistyö nuorten palveluiden kehittämisessä
Kotro, Timo (2018)
Kotro, Timo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100415684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100415684
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella monialaisen yhteistyön kriittisiä pisteitä Ohjaamo Helsingin kontekstissa. Kriittisten pisteiden kautta on mahdollista tuoda esiin yhteistyön mahdollisuuksia ja haasteita. Tavoite on tuoda näkyväksi se miten eri ammattilaiset kuvaavat kokemuksiaan yhteistyöstä ja mitkä asiat ovat yhteistyölle merkityksellisiä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin menetelmin, jossa käytettiin asennetutkimuksen mahdollisuuksia esittää väittämiä ja analysoida perusteluja. Aineisto koottiin esittämällä Ohjaamon asiakastyötä tekeville, eri alojen ammattilaisille digium-kysely. Haastateltaville esitettiin väittämiä, joihin he vastasivat perustellen omaa vastaustaan. Aineisto analysoitiin luokittelemalla ja teoriaohjaavasti.
Ohjaamon asiakastyötä tekevät ammattilaiset pitivät Ohjaamon monialaista yhteistyötä merkittävänä apuna omassa asiakastyössään. Oman taustaorganisaation ei koettu tuovan liiaksi tavoitteita omaan työhön, vaan asiakastyö on se joka määrittää tekemisen. Oma osaaminen ja kehittyminen koettiin olevan omissa käsissä, johon toivottiin kuitenkin rakennetta. Vuorovaikutustaidot koettiin merkittäväksi asiaksi työyhteisön rakentumisen kannalta. Haasteet nousivat työn kehittämisen suunnatun ajan puutteesta, toisinaan epätasaisesti jakautuvasta vastuista ja epäselvistä tavoitteista.
Tulokset osoittivat, että tärkeää käyttää aikaa yhteistyön kehittämiseen. Vuorovaikutustaidot ovat tärkeä ominaisuus yhteistyössä. Luottamuksen synnyttämiseen vaaditaan aikaa, jonka kautta oman ammatillisen osaamisen ja tiedon jakaminen muuttuu helpommaksi. Monialainen yhteistyö vaatii tunnetyötä, jolle tulee varata aikaa ja tilaa. Kaikkien toimialojen ja yksilöiden tulisi alistaa oma tapa tehdä työtä jatkuvan yhteisen arvion alle. Tämän kautta on mahdollista luoda uutta ja toimivaa tapaa tehdä nuorten palveluita.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin menetelmin, jossa käytettiin asennetutkimuksen mahdollisuuksia esittää väittämiä ja analysoida perusteluja. Aineisto koottiin esittämällä Ohjaamon asiakastyötä tekeville, eri alojen ammattilaisille digium-kysely. Haastateltaville esitettiin väittämiä, joihin he vastasivat perustellen omaa vastaustaan. Aineisto analysoitiin luokittelemalla ja teoriaohjaavasti.
Ohjaamon asiakastyötä tekevät ammattilaiset pitivät Ohjaamon monialaista yhteistyötä merkittävänä apuna omassa asiakastyössään. Oman taustaorganisaation ei koettu tuovan liiaksi tavoitteita omaan työhön, vaan asiakastyö on se joka määrittää tekemisen. Oma osaaminen ja kehittyminen koettiin olevan omissa käsissä, johon toivottiin kuitenkin rakennetta. Vuorovaikutustaidot koettiin merkittäväksi asiaksi työyhteisön rakentumisen kannalta. Haasteet nousivat työn kehittämisen suunnatun ajan puutteesta, toisinaan epätasaisesti jakautuvasta vastuista ja epäselvistä tavoitteista.
Tulokset osoittivat, että tärkeää käyttää aikaa yhteistyön kehittämiseen. Vuorovaikutustaidot ovat tärkeä ominaisuus yhteistyössä. Luottamuksen synnyttämiseen vaaditaan aikaa, jonka kautta oman ammatillisen osaamisen ja tiedon jakaminen muuttuu helpommaksi. Monialainen yhteistyö vaatii tunnetyötä, jolle tulee varata aikaa ja tilaa. Kaikkien toimialojen ja yksilöiden tulisi alistaa oma tapa tehdä työtä jatkuvan yhteisen arvion alle. Tämän kautta on mahdollista luoda uutta ja toimivaa tapaa tehdä nuorten palveluita.