Team Velo Cycling -seuran sponsorointi
Saarinen, Anna-Mari (2018)
Saarinen, Anna-Mari
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092715484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092715484
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään urheilun sponsorointia Team Velo Cycling –pyöräilyseuran näkökulmasta. Työn tavoitteena oli selvittää sponsoreiden näkökulmasta hyötyjä ja seuran näkökulmasta sponsorien hankintaa.
Johdannossa esitellään Team Velo Cycling -seuraa ja kilpapyöräilyä urheilulajina. Toisessa luvussa kerrotaan sponsoroinnista markkinointiviestinnän välineenä ja mitä sillä yleisesti tarkoitetaan. Sponsorointi on noussut merkittäväksi markkinoinnin välineeksi 2010-luvulla. Kolmannessa luvussa käsitellään sponsoroinnin hyötyjä ja tavoitteita, haasteita, sekä yhteensopivuutta sponsorien kanssa ja sponsoroinnin vaikutusten mittausta.
Työssä haastateltiin kaikkia kahdeksaa seuran sponsoria saaduista hyödyistä. Tärkeimpänä yhdistävänä tekijänä pidettiin sponsorin ja sponsoroitavan yhteisiä arvoja. Myös maantieteellinen läheisyys oli monille sponsoreille tärkeä asia. Suurimpina hyötyinä mainittiin näkyvyys ja julkisuus. Pyöräilyseuran sijainti ja jatkuva aktiivisuus ovat merkittäviä tekijöitä sponsorien hankinnassa. Tärkeää on, että seura tekee säännöllisiä julkaisuja eri medioihin, sillä näkyvyys lisää myös sponsorien näkyvyyttä. Näin sponsorien motivaatio yhteistyön jatkamiseen paranee, ja lisäksi näkyvyys voi herättää potentiaalisten sponsorien kiinnostuksen seuraa kohtaan.
Johdannossa esitellään Team Velo Cycling -seuraa ja kilpapyöräilyä urheilulajina. Toisessa luvussa kerrotaan sponsoroinnista markkinointiviestinnän välineenä ja mitä sillä yleisesti tarkoitetaan. Sponsorointi on noussut merkittäväksi markkinoinnin välineeksi 2010-luvulla. Kolmannessa luvussa käsitellään sponsoroinnin hyötyjä ja tavoitteita, haasteita, sekä yhteensopivuutta sponsorien kanssa ja sponsoroinnin vaikutusten mittausta.
Työssä haastateltiin kaikkia kahdeksaa seuran sponsoria saaduista hyödyistä. Tärkeimpänä yhdistävänä tekijänä pidettiin sponsorin ja sponsoroitavan yhteisiä arvoja. Myös maantieteellinen läheisyys oli monille sponsoreille tärkeä asia. Suurimpina hyötyinä mainittiin näkyvyys ja julkisuus. Pyöräilyseuran sijainti ja jatkuva aktiivisuus ovat merkittäviä tekijöitä sponsorien hankinnassa. Tärkeää on, että seura tekee säännöllisiä julkaisuja eri medioihin, sillä näkyvyys lisää myös sponsorien näkyvyyttä. Näin sponsorien motivaatio yhteistyön jatkamiseen paranee, ja lisäksi näkyvyys voi herättää potentiaalisten sponsorien kiinnostuksen seuraa kohtaan.