Lentoyhtiötoiminta ja Porin reittilentoliikenne
Halmela, Laura; Auranen, Elli (2018)
Halmela, Laura
Auranen, Elli
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091315111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091315111
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin sekä lentoyhtiötoimintaa että Porin reittilentoliikennettä. Tavoitteena oli selvittää, onko Porin reittilentoliikenne kannattavaa, ja jos ei, niin miten siihen voitaisiin löytää ratkaisu. Tuloksiin päästiin tutkimalla lentokonetyyppejä, lentoreittejä, aikataulutusta, reittilentoliikenteen kysyntää Satakunnan alueella, lentoyhtiötoiminnan kustannuksia, sekä muita lentoyhtiötoimintaan liittyviä kokonaisuuksia.
Tutkimus toteutettiin, koska Porin lentoasemalta aloitettiin uudet reittilennot Nextjetin operoimana keväällä 2017. Lennot aloitettiin Saab 340 -lentokoneella, jolla on myös aiemmin yritetty ylläpitää reittilentoliikennettä, mutta se on aina ollut kannattamatonta. Tästä syystä haluttiin tutkia tarkemmin Porin reittilentoliikennettä ja sen historiaa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia.
Laadullisen tutkimuksen tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, sekä havainnointia ja kirjoituspöytätutkimusta. Tutkimuksessa haastateltiin viittä eri ilmailualan asiantuntijaa ja haastattelut sijoittuvat vuosien 2017 ja 2018 keväisiin. Tutkimuksessa havainnointiin matkustajamääriä Nextjetin yksittäisillä lennoilla Porin lentoasemalla. Havainnoinnit suoritettiin vuoden 2018 keväällä. Kirjoituspöytätutkimuksessa hyödynnettiin jo olemassa olevaa aineistoa eli tilastoja, raportteja ja käsikirjoja. Teoriaan pyrittiin aina liittämään Nextjetin tai Porin tilanne ja siten teorian kanssa käytiin dialogia.
Tutkimuksen perusteella päädyttiin kuuteen eri ratkaisuvaihtoehtoon, joilla Porin reittilentoliikenne saataisiin kannattavammaksi. Tulokset sisältävät kehitysehdotuksia Porin reittilentoliikenteelle. Opinnäytetyöllä ei ollut tilaajaa, joten ratkaisuvaihtoehtoja ei tehty millekään tietylle taholle. Tutkimustulokset tarjoavat hyvän pohjan aiheen laajemmalle tutkimiselle myöhemmin tai niitä voidaan hyödyntää sellaisenaan.
Tutkimus toteutettiin, koska Porin lentoasemalta aloitettiin uudet reittilennot Nextjetin operoimana keväällä 2017. Lennot aloitettiin Saab 340 -lentokoneella, jolla on myös aiemmin yritetty ylläpitää reittilentoliikennettä, mutta se on aina ollut kannattamatonta. Tästä syystä haluttiin tutkia tarkemmin Porin reittilentoliikennettä ja sen historiaa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia.
Laadullisen tutkimuksen tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, sekä havainnointia ja kirjoituspöytätutkimusta. Tutkimuksessa haastateltiin viittä eri ilmailualan asiantuntijaa ja haastattelut sijoittuvat vuosien 2017 ja 2018 keväisiin. Tutkimuksessa havainnointiin matkustajamääriä Nextjetin yksittäisillä lennoilla Porin lentoasemalla. Havainnoinnit suoritettiin vuoden 2018 keväällä. Kirjoituspöytätutkimuksessa hyödynnettiin jo olemassa olevaa aineistoa eli tilastoja, raportteja ja käsikirjoja. Teoriaan pyrittiin aina liittämään Nextjetin tai Porin tilanne ja siten teorian kanssa käytiin dialogia.
Tutkimuksen perusteella päädyttiin kuuteen eri ratkaisuvaihtoehtoon, joilla Porin reittilentoliikenne saataisiin kannattavammaksi. Tulokset sisältävät kehitysehdotuksia Porin reittilentoliikenteelle. Opinnäytetyöllä ei ollut tilaajaa, joten ratkaisuvaihtoehtoja ei tehty millekään tietylle taholle. Tutkimustulokset tarjoavat hyvän pohjan aiheen laajemmalle tutkimiselle myöhemmin tai niitä voidaan hyödyntää sellaisenaan.