Kielen kehityksen ja liikunnallisen opetustavan välinen yhteys : Kotkan kaupungin liikuntahanke
Haapasalo, Tanja (2018)
Haapasalo, Tanja
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091015019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091015019
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Kotkan kaupungin kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Kotkan kaupungin liikunnallisen hankkeen materiaalipakkauksen eli LIKI-kassin toimivuutta lasten kielen kehityksen tukena. LIKI-kassi sisältää erilaisia toimintamateriaaleja, välineitä ja leikkejä, joita pystytään hyödyntämään aikuisten ohjaamissa toiminnoissa, lasten omissa leikeissä sekä pienryhmätoiminnoissa. Kassin materiaalin tavoitteena on kannustaa kasvattajia tarttumaan lasten luontaiseen liikkumiseen sekä vahvistaa ja laajentaa varhaiskasvatuksen liikunnallisen pedagogiikan käyttöä oppimisen eri osa-alueilla.
Tutkimuksen kohteena oli Kotkan alueen yhden päiväkodin alle 3-vuotiaiden lasten ryhmä, jonka kielen kehitystä niin yksilö- kuin ryhmätasolla kasvattajat seurasivat. Tutkimuksessa korostuu kasvattajien havaitsemat muutokset lasten kielen kehityksessä.
Tutkimus suoritettiin seurantatutkimuksena, jossa haastateltiin ryhmän kasvattajia kaksi kertaa. Ensimmäiset kasvattajien haastattelut toteutettiin ennen liikunnallisen materiaalin käyttöönottoa, jonka jälkeen ryhmässä otettiin aktiiviseen ja monipuoliseen käyttöön LIKI-kassin materiaali. Menetelmän käyttöä jatkettiin loppuhaastatteluihin asti, joissa pyrittiin selvittämään materiaalin tuomaa tukea kielen kehitykseen sekä mahdollista muutosta lasten kielen kehityksessä.
Loppuhaastattelussa kasvattajien vastaukset olivat tutkimustuloksen kannalta yhtenäisiä. Kasvattajien mielestä LIKI-kassin tuomaa hyötyä on haastava arvioida kielen kehityksen kannalta, sillä alle 3-vuotiailla lapsilla kielen kehitys on nopeaa sekä yksilöllisiä eroja on paljon havaittavissa. Materiaalipakkauksen todettiin kuitenkin tukeneen ryhmän lasten kielen kehitystä. Ryhmän kielen kehityksen kohteina oli pääsääntöisesti suun motoriikan vahvistaminen ja kielen käsitteiden kehittyminen. Materiaali tuki myös lasten motorisia taitoja ja kasvattajat korostivat erityisesti lasten itsevarmuuden sekä rohkeuden liikkua ja kokeilla kasvaneen.
Tutkimuksen kohteena oli Kotkan alueen yhden päiväkodin alle 3-vuotiaiden lasten ryhmä, jonka kielen kehitystä niin yksilö- kuin ryhmätasolla kasvattajat seurasivat. Tutkimuksessa korostuu kasvattajien havaitsemat muutokset lasten kielen kehityksessä.
Tutkimus suoritettiin seurantatutkimuksena, jossa haastateltiin ryhmän kasvattajia kaksi kertaa. Ensimmäiset kasvattajien haastattelut toteutettiin ennen liikunnallisen materiaalin käyttöönottoa, jonka jälkeen ryhmässä otettiin aktiiviseen ja monipuoliseen käyttöön LIKI-kassin materiaali. Menetelmän käyttöä jatkettiin loppuhaastatteluihin asti, joissa pyrittiin selvittämään materiaalin tuomaa tukea kielen kehitykseen sekä mahdollista muutosta lasten kielen kehityksessä.
Loppuhaastattelussa kasvattajien vastaukset olivat tutkimustuloksen kannalta yhtenäisiä. Kasvattajien mielestä LIKI-kassin tuomaa hyötyä on haastava arvioida kielen kehityksen kannalta, sillä alle 3-vuotiailla lapsilla kielen kehitys on nopeaa sekä yksilöllisiä eroja on paljon havaittavissa. Materiaalipakkauksen todettiin kuitenkin tukeneen ryhmän lasten kielen kehitystä. Ryhmän kielen kehityksen kohteina oli pääsääntöisesti suun motoriikan vahvistaminen ja kielen käsitteiden kehittyminen. Materiaali tuki myös lasten motorisia taitoja ja kasvattajat korostivat erityisesti lasten itsevarmuuden sekä rohkeuden liikkua ja kokeilla kasvaneen.