Työntekijöiden osaamisen arvioinnin mallin kehittäminen strategiassa onnistumisen tueksi
Metsä, Kaisa (2018)
Metsä, Kaisa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091014978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091014978
Tiivistelmä
Toimintatutkimuksena toteutetun opinnäytetyön ja kehittämistehtävän tavoitteena oli luoda tehtävän antaneelle työnantajaorganisaatiolle työntekijöiden osaamisenarvioinnin malli. Kehittämishanke toteutettiin syksyn 2015 ja kevään 2017 välisenä aikana. Samalla se oli osa laajempaa kokonaisuutta, jossa työnantaja kasvustrategiansa mukaisesti tavoittelee osaamisen johtamisella kilpailukykyä ja hyvinvointia.
Saavuttaakseen kilpailukykyä ja –etua markkinoilla yrityksen on tunnistettava sille merkitykselliset strategiset ydinosaamiset. Ne ovat sisäisesti tunnistettavia ja aina yrityskohtaisia, uniikkeja, joiden määräytyminen perustuu sisäisiin ja ulkoisiin tekijöihin sekä toiminnalle asetettuihin pidemmän aikavälin tavoitteisiin.
Kehittämishankkeen ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin laadullisin ja toiminnallisin menetelmin organisaation ydinosaamiset työpajoissa, joihin osallistui organisaation jäseniä. Osallistujat pohtivat osaamistarpeita suhteessa organisaation strategiaan, visioon ja missioon sekä arvioihin toimintaympäristön tulevaisuuden haasteista ja odotuksista. Tutkimuksen lopputuloksena tunnistettiin kuusi strategisesti merkittävää, erottavaa osaamista, joiden osaamistason pitää olla korkealla erottuakseen markkinoilla muista toimijoista.
Toisessa vaiheessa kehitettiin arviointityökalu, jonka avulla selvittiin organisaation työntekijöiden osaamisen taso suhteessa tunnistettuihin erottaviin osaamisiin. Arviointityökalua kehitettiin toimintatutkimuksen menetelmin, ja tutkija osallistui kehittämistyöhön työryhmien jäsenenä. Työryhmät olivat vuorovaikutteisia ja aktiivisesti työskenteleviä. Työskentelyn lopputuloksena syntyi osaamisen kartoittamisen työkalu, joka liitettiin osaksi kehityskeskusteluja. Sen avulla kartoitetaan työntekijöiden osaaminen suhteessa organisaation strategisiin ydinosaamisiin. Työryhmissä syntyi lisäksi yhteinen ymmärrys siitä, että osaamiset eri alueilla halutaan selvittää kolmesta eri näkökulmasta: tietona, taitona ja asenteena.
Hankkeessa selvitettiin kehitetyn osaamisenarvioinnin työkalun toimivuus. Tämä toteutettiin kvantitatiivisen lomakekyselyn avulla. Kysely tehtiin arvioijille eli organisaation esimiehille ennen työkalun käyttöönottoa ja sen käytön jälkeen. Kyselyjen vastausprosentit olivat 65 ja 62. Esimiesten mukaan kehitetty työkalu oli sekä hyödyllinen että tärkeä arvioitaessa työntekijän osaamista. Se vahvisti huomattavasti osaamisesta keskustelemisen roolia osana kehityskeskustelua sekä työntekijöiden osaamisen kehittämisen suunnittelua. Työkalua kritisoitiin raskaaksi ja työlääksi ja tähän esitettiin jatkokehitystoiveita.
Kehittämishanke onnistui tavoitteissaan. Sen pohjalta on hyvä jatkaa organisaation osaamisen johtamisen kehittämistä tukemaan organisaation kasvustrategian onnistumista.
Saavuttaakseen kilpailukykyä ja –etua markkinoilla yrityksen on tunnistettava sille merkitykselliset strategiset ydinosaamiset. Ne ovat sisäisesti tunnistettavia ja aina yrityskohtaisia, uniikkeja, joiden määräytyminen perustuu sisäisiin ja ulkoisiin tekijöihin sekä toiminnalle asetettuihin pidemmän aikavälin tavoitteisiin.
Kehittämishankkeen ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin laadullisin ja toiminnallisin menetelmin organisaation ydinosaamiset työpajoissa, joihin osallistui organisaation jäseniä. Osallistujat pohtivat osaamistarpeita suhteessa organisaation strategiaan, visioon ja missioon sekä arvioihin toimintaympäristön tulevaisuuden haasteista ja odotuksista. Tutkimuksen lopputuloksena tunnistettiin kuusi strategisesti merkittävää, erottavaa osaamista, joiden osaamistason pitää olla korkealla erottuakseen markkinoilla muista toimijoista.
Toisessa vaiheessa kehitettiin arviointityökalu, jonka avulla selvittiin organisaation työntekijöiden osaamisen taso suhteessa tunnistettuihin erottaviin osaamisiin. Arviointityökalua kehitettiin toimintatutkimuksen menetelmin, ja tutkija osallistui kehittämistyöhön työryhmien jäsenenä. Työryhmät olivat vuorovaikutteisia ja aktiivisesti työskenteleviä. Työskentelyn lopputuloksena syntyi osaamisen kartoittamisen työkalu, joka liitettiin osaksi kehityskeskusteluja. Sen avulla kartoitetaan työntekijöiden osaaminen suhteessa organisaation strategisiin ydinosaamisiin. Työryhmissä syntyi lisäksi yhteinen ymmärrys siitä, että osaamiset eri alueilla halutaan selvittää kolmesta eri näkökulmasta: tietona, taitona ja asenteena.
Hankkeessa selvitettiin kehitetyn osaamisenarvioinnin työkalun toimivuus. Tämä toteutettiin kvantitatiivisen lomakekyselyn avulla. Kysely tehtiin arvioijille eli organisaation esimiehille ennen työkalun käyttöönottoa ja sen käytön jälkeen. Kyselyjen vastausprosentit olivat 65 ja 62. Esimiesten mukaan kehitetty työkalu oli sekä hyödyllinen että tärkeä arvioitaessa työntekijän osaamista. Se vahvisti huomattavasti osaamisesta keskustelemisen roolia osana kehityskeskustelua sekä työntekijöiden osaamisen kehittämisen suunnittelua. Työkalua kritisoitiin raskaaksi ja työlääksi ja tähän esitettiin jatkokehitystoiveita.
Kehittämishanke onnistui tavoitteissaan. Sen pohjalta on hyvä jatkaa organisaation osaamisen johtamisen kehittämistä tukemaan organisaation kasvustrategian onnistumista.