E-urheilun IT-vaatimukset
Iso-Anttila, Ville-Waltteri (2018)
Iso-Anttila, Ville-Waltteri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090714931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090714931
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kertoa, mitä digitaalinen pelaaminen ja elektroninen urheilu on ja mitä vaatimuksia pelaamiseen liittyy. Elektroninen urheilu on yksi tämän hetken suurimmista ja nopeimmin kasvavista viihdeteollisuuden kulttuuri-ilmiöistä maailmanlaajuisesti. Kymmeniä miljoonia katsojia verkossa keräävä ja isoja stadioneja täyttävä elektroninen urheilu näkyy jopa koulutuksessa ja vapaa-ajan viettomahdollisuuksissa.
Elektroninen urheilu on arvokas ja varteenotettava etenkin nuoria kiinnostava sekä nuorille paljon antava tavoitteellinen harrastus. Tieto elektronisesta urheilusta on saatu pääasiallisesti Internetistä, mutta myös omakohtainen kokemus on vaikuttanut tiedon saantiin. Tietoa elektronisesta urheilusta kaivattaisiin kuitenkin lisää ja opinnäytetyön yhtenä tarkoituksena onkin tuoda esille elektronisen urheilun tunnettuutta. Mitä paremmin laji tunnetaan sitä hyväksyttävämmäksi pelaaminen esim. kotioloissa katsotaan.
Opinnäytetyöstä on toivottavasti hyötyä elektronisesta urheilusta kiinnostuneille harrastajille ja myös muille lajista kiinnostuneille. eUrheilussa kuten muussakin urheilussa välineet ovat tärkeässä osassa. Ehkä vielä tärkeämpänä ovat toimivat internetyhteydet. Tässä työssä yritän antaa esimerkin hyvin toimivasta pelikokonaisuudesta ja kerron muutaman pelatuimman pelin strategiasta.
Elektroninen urheilu on arvokas ja varteenotettava etenkin nuoria kiinnostava sekä nuorille paljon antava tavoitteellinen harrastus. Tieto elektronisesta urheilusta on saatu pääasiallisesti Internetistä, mutta myös omakohtainen kokemus on vaikuttanut tiedon saantiin. Tietoa elektronisesta urheilusta kaivattaisiin kuitenkin lisää ja opinnäytetyön yhtenä tarkoituksena onkin tuoda esille elektronisen urheilun tunnettuutta. Mitä paremmin laji tunnetaan sitä hyväksyttävämmäksi pelaaminen esim. kotioloissa katsotaan.
Opinnäytetyöstä on toivottavasti hyötyä elektronisesta urheilusta kiinnostuneille harrastajille ja myös muille lajista kiinnostuneille. eUrheilussa kuten muussakin urheilussa välineet ovat tärkeässä osassa. Ehkä vielä tärkeämpänä ovat toimivat internetyhteydet. Tässä työssä yritän antaa esimerkin hyvin toimivasta pelikokonaisuudesta ja kerron muutaman pelatuimman pelin strategiasta.