Kabotaasi Suomessa ja sen vaikutukset maantiekuljetuksiin : Ewals Cargo Care
Saarinen, Henri (2017)
Saarinen, Henri
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612648
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kabotaasiliikenteen vapautumisen vaikutuksia. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, miten se vaikuttaa asiakasyritys Ewals Cargo Care Suomen operatiiviseen toimintaan ja voidaanko kabotaasia hyödyntää mahdollisesti laajemmin yrityksen toiminnassa.
Tavaraliikenteen kabotaasi tarkoittaa valtion sisäistä kuljetusta toisessa maassa rekisteröidyllä ajoneuvolla. Se on Euroopan unionin säädösten myötä sallittu EU- ja ETA-valtioissa rekisteröidyille ajoneuvoille. Kansainvälisen kuorman purkamisen jälkeen on mahdollista suorittaa kolme kabotaasikuljetusta seitsemän päivän aikana.
Suomessa kumottiin alkuvuodesta ylimääräinen kansallinen määritelmä, joka rajoitti kabotaasikuljetukset kymmeneen kolmen kuukauden ajalla. Lisäksi kumottiin myös säädäntö, jossa jokainen lastaus- ja purkutapahtuma laskettiin yhdeksi kabotaasioperaatioksi. Tämän taustalla oli Euroopan komission painostus, joka oli haastamassa Suomea Euroopan unionin tuomioistuimeen, mikäli säädöstä ei kumottaisi.
Tutkimuksessa selvitettiin kabotaasilainsäädäntöä, kabotaasin nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä. Lisäksi arvioitiin miltä osin kabotaasia voidaan hyödyntää asiakasyrityksen tulevaisuuden operaatioissa. Tietoa hankittiin kirjallisista lähteistä ja asiantuntijahaastattelulla. Lainsäädäntöä selvittämällä ja vaikutuksia arvioimalla saatiin luotua pohja kabotaasitoiminnan aloittamiselle ja kehittämiselle.
Tavaraliikenteen kabotaasi tarkoittaa valtion sisäistä kuljetusta toisessa maassa rekisteröidyllä ajoneuvolla. Se on Euroopan unionin säädösten myötä sallittu EU- ja ETA-valtioissa rekisteröidyille ajoneuvoille. Kansainvälisen kuorman purkamisen jälkeen on mahdollista suorittaa kolme kabotaasikuljetusta seitsemän päivän aikana.
Suomessa kumottiin alkuvuodesta ylimääräinen kansallinen määritelmä, joka rajoitti kabotaasikuljetukset kymmeneen kolmen kuukauden ajalla. Lisäksi kumottiin myös säädäntö, jossa jokainen lastaus- ja purkutapahtuma laskettiin yhdeksi kabotaasioperaatioksi. Tämän taustalla oli Euroopan komission painostus, joka oli haastamassa Suomea Euroopan unionin tuomioistuimeen, mikäli säädöstä ei kumottaisi.
Tutkimuksessa selvitettiin kabotaasilainsäädäntöä, kabotaasin nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä. Lisäksi arvioitiin miltä osin kabotaasia voidaan hyödyntää asiakasyrityksen tulevaisuuden operaatioissa. Tietoa hankittiin kirjallisista lähteistä ja asiantuntijahaastattelulla. Lainsäädäntöä selvittämällä ja vaikutuksia arvioimalla saatiin luotua pohja kabotaasitoiminnan aloittamiselle ja kehittämiselle.