RUUTUAJAN JA SOSIAALISEN MEDIAN VAIKUTUS TERVEYTEEN : Opaslehtinen 3. -luokkalaisille oppilaille ruutuajasta ja turvallisesta sosiaalisen median käytöstä
Rämä, Jenna (2018)
Rämä, Jenna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082514652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082514652
Tiivistelmä
Alakouluikäinen lapsi on innokas etsimään tietoa, lukemaan, käyttämään medialaitteita ja viettämään aikaa ruudun ääressä. Ruutuajalla tarkoitetaan kaikkien digilaitteiden ja median, kuten television, tietokoneen, älypuhelimen, tabletin ja konsolipelien, parissa vietettyä aikaa. Ruudun ääressä myös ylläpidetään suhteita ystäviin tai etävanhempiin, ja erilaiset sisällönjulkaisupalvelut ovat monille lapsille arkipäivää. Ruutuaikaa suositellaan rajaamaan kahteen tuntiin päivässä. Liiallinen ruudun ääressä oleminen voi viedä aikaa liikuntaan ja sosiaalisiin suhteisiin käytettävissä olevasta ajasta ja aiheuttaa erilaisia fyysisiä sekä psyykkisiä ongelmia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää alakouluikäisten lasten terveyttä. Tavoitteena oli lisätä 3. -luokkalaisten koululaisten tietoa sopivasta ruutuajan määrästä, ruutuajan vaikutuksista terveyteen ja turvallisesta sosiaalisen median käytöstä. Opinnäytetyön tehtävänä on toteuttaa 3. luokkalaisille oppilaille kouluterveydenhuollon jakama opaslehtinen ruutuajasta ja sosiaalisen median käytöstä. Toimeksianto on saatu Siun sotelta, jossa on havaittu olevan tarvetta jaettavalle opaslehtiselle. Jatkokehitysaiheena voisi olla ruutuajasta ja median käytöstä kertova terveydenhoitajan pitämä oppitunti alakouluikäisille lapsille tai opaslehtisen muokkaaminen lasten vanhemmille sopivaksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää alakouluikäisten lasten terveyttä. Tavoitteena oli lisätä 3. -luokkalaisten koululaisten tietoa sopivasta ruutuajan määrästä, ruutuajan vaikutuksista terveyteen ja turvallisesta sosiaalisen median käytöstä. Opinnäytetyön tehtävänä on toteuttaa 3. luokkalaisille oppilaille kouluterveydenhuollon jakama opaslehtinen ruutuajasta ja sosiaalisen median käytöstä. Toimeksianto on saatu Siun sotelta, jossa on havaittu olevan tarvetta jaettavalle opaslehtiselle. Jatkokehitysaiheena voisi olla ruutuajasta ja median käytöstä kertova terveydenhoitajan pitämä oppitunti alakouluikäisille lapsille tai opaslehtisen muokkaaminen lasten vanhemmille sopivaksi.