Elinkaaripalveluiden kehittäminen mittalaitteiden maahantuonnissa
Pajunen, Antti (2018)
Pajunen, Antti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213576
Tiivistelmä
Opinnäytetyön esimerkkiyritys toimii mittalaitteiden maahantuojana ja valmistajana. Työn lähtökohtana oli tarve kehittää yrityksen elinkaariliiketoimintaa vastaamaan muuttunutta markkinatilannetta. Elinkaaripalveluita haluttiin kehittää kokonaisvaltaisesti, yrityksen strategiaa ja asiakastyytyväisyyttä tukien.
Työ jakautui kolmeen osioon, joista ensimmäisessä tarkasteltiin aiheeseen liittyvää teoriaa. Tavoitteena oli luoda viitekehys ja ymmärrys tarkasteltavasta kehityskohteesta. Toinen osio koostui vertailuanalyysistä, jolla etsittiin parhaita käytäntöjä samalta ja toiselta toimialalta. Menetelmä tarjosikin runsaasti ideoita, joita päästiin testaamaan ja hyödyntämään kolmannessa osiossa, eli tarkkaan valittujen esimerkkiasiakkaiden teemahaastatteluissa. Haastattelujen tavoitteena oli saada mahdollisimman kattava kuva asiakkaan toimintaympäristöstä ja heidän kokemistaan elinkaaripalveluiden tarpeista. Haastattelut muodostivat kuvan asiakasryhmien erilaisista tarpeista, vaikka haastateltaville yhteisiäkin havaintoja palvelutarpeista löytyi.
Kolmen osion synteesinä muodostui ehdotettu malli elinkaariliiketoiminnan kehittämiseksi kohdeyrityksessä. Kehitystyön perusteella esimerkkiyrityksen kannattaa jatkaa toimintansa kehittämistä niin, että elinkaaripalvelut kattavat tuotteen koko elinkaaren ja perustuvat kentällä tehtyihin havaintoihin asiakkaiden tarpeista ja toimintatavoista.
Esimerkkiyritys voi selkeyttää elinkaaripalveluiden tarjontaa tarjoamalla erilaisia vaihtoehtoja laitehankintaan. Ehdotetut vaihtoehdot, eli elinkaaripolut, perustuvat laitetoimittajan osallistumisen tasoon ja erilaisten käyttäjien tarpeisiin. Suuri osa työssä tehdystä kehitystyöstä voidaan jalkauttaa osaksi yrityksen toimintaa verraten pienillä lisäinvestoinneilla.
Työ jakautui kolmeen osioon, joista ensimmäisessä tarkasteltiin aiheeseen liittyvää teoriaa. Tavoitteena oli luoda viitekehys ja ymmärrys tarkasteltavasta kehityskohteesta. Toinen osio koostui vertailuanalyysistä, jolla etsittiin parhaita käytäntöjä samalta ja toiselta toimialalta. Menetelmä tarjosikin runsaasti ideoita, joita päästiin testaamaan ja hyödyntämään kolmannessa osiossa, eli tarkkaan valittujen esimerkkiasiakkaiden teemahaastatteluissa. Haastattelujen tavoitteena oli saada mahdollisimman kattava kuva asiakkaan toimintaympäristöstä ja heidän kokemistaan elinkaaripalveluiden tarpeista. Haastattelut muodostivat kuvan asiakasryhmien erilaisista tarpeista, vaikka haastateltaville yhteisiäkin havaintoja palvelutarpeista löytyi.
Kolmen osion synteesinä muodostui ehdotettu malli elinkaariliiketoiminnan kehittämiseksi kohdeyrityksessä. Kehitystyön perusteella esimerkkiyrityksen kannattaa jatkaa toimintansa kehittämistä niin, että elinkaaripalvelut kattavat tuotteen koko elinkaaren ja perustuvat kentällä tehtyihin havaintoihin asiakkaiden tarpeista ja toimintatavoista.
Esimerkkiyritys voi selkeyttää elinkaaripalveluiden tarjontaa tarjoamalla erilaisia vaihtoehtoja laitehankintaan. Ehdotetut vaihtoehdot, eli elinkaaripolut, perustuvat laitetoimittajan osallistumisen tasoon ja erilaisten käyttäjien tarpeisiin. Suuri osa työssä tehdystä kehitystyöstä voidaan jalkauttaa osaksi yrityksen toimintaa verraten pienillä lisäinvestoinneilla.