Uusien asentajien koulutus John Deerellä : koulutusmalli
Ollila, Samuli (2018)
Ollila, Samuli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018081814559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018081814559
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa selkeä koulutusmalli John Deere Forestrylle uusien asentajien koulutukseen ja perehdytykseen. Tarkoituksena oli selvittää John Deeren omista teoriakoulutusmateriaaleista sopivat kurssit juuri uusille asentajille. Tarkoituksena oli myös teoriakoulutusten lisäksi tarjota selkeää käytännön opetusta tehokkaammin. Lisäksi tarkoituksena oli toteuttaa koulutuksen seurantajärjestelmä joka olisi mahdollisimman selkeä ja yksinkertainen.
Jotta koulutus saataisiin kohdistettua mahdollisimman hyvin juuri John Deerelle, haastateltiin työssä metsäkoulujen opettajia, John Deeren omia asiantuntijoita sekä John Deeren nykyisiä asentajia. Haastattelujen perusteella muodostui kattava kuva nykyisestä tilanteesta ja muutamista epäkohdista, joiden parantamiseen uudessa koulutusmallissa keskitytään. Näiden haastattelujen perusteella päätettiin keskeiset osa-alueet, joihin koulutuksissa keskitytään.
Tutkimusten perusteella saatiin erittäin hyvä käsitys siitä, miten uusien asentajien koulutusta voitaisiin parantaa ja kehittää ja missä osa-alueissa tarvitaan uudistuksia. Uuden asentajan koulutus on nykyajan haasteiden vuoksi entistä vaativampaa ja monimuotoisempaa, joten uuden asentajan koulutukseen pitää kiinnittää entistä enemmän huomiota. Hyvä ja onnistunut koulutus antaa myönteisen kuvan John Deerestä. John Deerellä etusijalla ovat työturvallisuus ja työssä viihtyminen.
Tässä työssä esitellään ne keskeiset osa-alueet, joihin uusien asentajien koulutuksessa kannattaa keskittyä. Jokaisen osa-alueen voi kouluttaa erikseen tai yhdistellä niitä tarpeen mukaan. Jokaiseen osa-alueeseen löytyy myös vähintään yksi sähköinen kurssi, joka uuden asentajan kannattaa suorittaa. Asentajat voivat palata sähköisiin kursseihin, jos tarvitsevat kertausta jollain osa-alueilla. Pätevä asentaja osaa suurimman osan näistä osa-alueista ja on valmis oppimaan lisää.
Lopputuloksena on selkeä koulutusmalli, jolla uusi metsäkoneasentaja perehdytetään ja koulutetaan John Deerelle. Toiminta aloitetaan Suomessa mutta koulutusmalli on mahdollista ottaa käyttöön myös muissa John Deere Forestryn jälleenmyyntimaissa.
Jotta koulutus saataisiin kohdistettua mahdollisimman hyvin juuri John Deerelle, haastateltiin työssä metsäkoulujen opettajia, John Deeren omia asiantuntijoita sekä John Deeren nykyisiä asentajia. Haastattelujen perusteella muodostui kattava kuva nykyisestä tilanteesta ja muutamista epäkohdista, joiden parantamiseen uudessa koulutusmallissa keskitytään. Näiden haastattelujen perusteella päätettiin keskeiset osa-alueet, joihin koulutuksissa keskitytään.
Tutkimusten perusteella saatiin erittäin hyvä käsitys siitä, miten uusien asentajien koulutusta voitaisiin parantaa ja kehittää ja missä osa-alueissa tarvitaan uudistuksia. Uuden asentajan koulutus on nykyajan haasteiden vuoksi entistä vaativampaa ja monimuotoisempaa, joten uuden asentajan koulutukseen pitää kiinnittää entistä enemmän huomiota. Hyvä ja onnistunut koulutus antaa myönteisen kuvan John Deerestä. John Deerellä etusijalla ovat työturvallisuus ja työssä viihtyminen.
Tässä työssä esitellään ne keskeiset osa-alueet, joihin uusien asentajien koulutuksessa kannattaa keskittyä. Jokaisen osa-alueen voi kouluttaa erikseen tai yhdistellä niitä tarpeen mukaan. Jokaiseen osa-alueeseen löytyy myös vähintään yksi sähköinen kurssi, joka uuden asentajan kannattaa suorittaa. Asentajat voivat palata sähköisiin kursseihin, jos tarvitsevat kertausta jollain osa-alueilla. Pätevä asentaja osaa suurimman osan näistä osa-alueista ja on valmis oppimaan lisää.
Lopputuloksena on selkeä koulutusmalli, jolla uusi metsäkoneasentaja perehdytetään ja koulutetaan John Deerelle. Toiminta aloitetaan Suomessa mutta koulutusmalli on mahdollista ottaa käyttöön myös muissa John Deere Forestryn jälleenmyyntimaissa.