”Olin innoissaan ja hereillä joka aika!” : Vamos via Valma -hankkeen vaikutus maahanmuuttajaryhmän opintopolkuun
Löflund, Marjo (2018)
Löflund, Marjo
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018081914561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018081914561
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli esitellä toimintoja, joita kehitettiin valtakunnallisessa Vamos via Valma -hankkeessa Ammattiopisto Tavastian valmentavassa koulutuksessa (Valma) vuosina 2015-2016. Tarkoituksena oli myös tutkia, miten toiminnot vaikuttivat erään maahanmuuttajaryhmän koulutuspolkuun kohti ammatillisia opintoja. Opinnäytetyössä selvitettiin lisäksi myös, mitä Valma-koulutuksen jatkokehittämistarpeita hankkeen aikana syntyi. Tarkemmin keskityttiin kahteen hankkeessa kehitettyyn toimintaan, ammatillisten alojen tutustumisviikkoon ja ryhmän lukusuunnitelman visualisointiin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena ja tutkimusotteena oli pääosin laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin kuitenkin osittain myös kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusotetta. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia ja kyselyä. Tuloksia analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimustuloksista ilmenee, että Vamos via Valma -hankkeessa kehitettiin hyödyllisiä toimintoja, jotka edesauttavat opiskelijoita ammatillisen opiskelualan valinnassa ja ovat apuna Valma-opintojen ajantasaisuuden seuraamisessa. Löydettiin myös kehittämisen kohteita, erityisesti visuaalinen lukusuunnitelma kaipaa vielä jatkokehittelyä. Valma-hankkeessa kehitetyt toiminnot koetaan Valma-koulutukselle tärkeinä apuvälineinä arjen koulutyössä ja katsotaan, että niitä kannattaa myös kehitellä edelleen tulevaisuuden uusia opiskelijaryhmiä hyödyntämään.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena ja tutkimusotteena oli pääosin laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin kuitenkin osittain myös kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusotetta. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia ja kyselyä. Tuloksia analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimustuloksista ilmenee, että Vamos via Valma -hankkeessa kehitettiin hyödyllisiä toimintoja, jotka edesauttavat opiskelijoita ammatillisen opiskelualan valinnassa ja ovat apuna Valma-opintojen ajantasaisuuden seuraamisessa. Löydettiin myös kehittämisen kohteita, erityisesti visuaalinen lukusuunnitelma kaipaa vielä jatkokehittelyä. Valma-hankkeessa kehitetyt toiminnot koetaan Valma-koulutukselle tärkeinä apuvälineinä arjen koulutyössä ja katsotaan, että niitä kannattaa myös kehitellä edelleen tulevaisuuden uusia opiskelijaryhmiä hyödyntämään.