Vinkkejä aloittelevalle kuoronjohtajalle populaarimusiikin parissa : Harjoituksia, esimerkkitapauksia ja sovitustapoja
Kiljander, Ida-Katharina (2018)
Kiljander, Ida-Katharina
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018081414499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018081414499
Tiivistelmä
Kuoroista ja kuoromusiikista on tehty paljon tutkimusta, ja kuoromusiikin perinne on pitkä. Populaarimusiikkiohjelmistoon keskittyviä kuoroja on tutkittu jonkin verran Yhdysvalloissa, jossa perinne keskittyy lähinnä musiikkiteatteriin, gospelkuoroihin ja barbershop-lauluyhtyeisiin. Suomessa populaarimusiikin kuoroja ei ole tutkittu juuri lainkaan, vaikka kuoroja esiintyy monella paikkakunnalla ja kuoroharrastus vaikuttaa olevan suosiossa.
Aloittaessani kuoronjohtajana populaarimusiikin kuorossa huomasin, etten voinut käyttää opinnoissani opittua tietoa sellaisenaan, koska äänenmuodostus on populaarimusiikissa niin erilaista verrattuna taidemusiikkiin. Oppimateriaalia oli myös hankala löytää. Englanninkielistä oppimateriaalia on kirjoitettu jonkin verran, mutta tämä ei ollut aina sovellettavissa suomalaiseen populaarimusiikkiin. Päädyin räätälöimään suuren osan harjoituksista ja sovituksista itse. Keskusteltuani muiden kuoronjohtajien kanssa ymmärsin, että kuoronjohtajat sovittavat hyvin usein itse kuorolle tarkoitetun ohjelmiston.
Tämän työn tavoitteena on toimia lähtökohtana populaarimusiikin kuoron parissa työskentelynsä aloittelevalle kuoronjohtajalle. Työ antaa vinkkejä kuoron harjoituttamiseen, ääniharjoitusten laatimiseen ja populaarimusiikin tyylinmukaiseen sovittamiseen. Painopiste on harrastelijakuoroissa. Tutkielmassa on sovellettu kirjallisuutta yleisestä kuoronjohdosta, populaarimusiikin opetuksesta, laulunopetuksesta ja populaarimusiikin tyyleistä.
Harjoituttamiseen keskittyvässä luvussa pohditaan laulun ryhmänopetuksen ja yksityisopetuksen sekä populaarimusiikin ja taidemusiikin opetuksen eroavaisuuksia. Harjoitukset-luvussa esitellään populaarimusiikin näkökulmasta ryhmäytymis-, hengitys- ja tuki-, volyymi- ja artikulaatioharjoituksia. Lisäksi esitellään äänialaa laajentavia ja improvisointiharjoituksia. Lopuksi esitellään muutaman populaarimusiikkityylin tyypilliset piirteet ja tyyleihin sovittaminen esimerkin kautta. Harjoitukset ja sovitusesimerkit on laadittu tutuista populaarimusiikin kappaleista transkriboimalla ja muokkaamalla kuorolle sopivaksi.
Populaarimusiikin kuoroa harjoituttaessa tulee huomioida laulajien erot musiikillisessa tasossa, motivaatiossa ja oppimisessa. Opetuksessa korostuu kuulonvarainen oppiminen, kehollisuus ja improvisointi. Kuoronjohtajan on hyvä tuntea käsiteltävän kappaleen tyylinmukaista ilmaisua, erityisesti tyylille omaista rytmiikkaa ja soundia.
Aloittaessani kuoronjohtajana populaarimusiikin kuorossa huomasin, etten voinut käyttää opinnoissani opittua tietoa sellaisenaan, koska äänenmuodostus on populaarimusiikissa niin erilaista verrattuna taidemusiikkiin. Oppimateriaalia oli myös hankala löytää. Englanninkielistä oppimateriaalia on kirjoitettu jonkin verran, mutta tämä ei ollut aina sovellettavissa suomalaiseen populaarimusiikkiin. Päädyin räätälöimään suuren osan harjoituksista ja sovituksista itse. Keskusteltuani muiden kuoronjohtajien kanssa ymmärsin, että kuoronjohtajat sovittavat hyvin usein itse kuorolle tarkoitetun ohjelmiston.
Tämän työn tavoitteena on toimia lähtökohtana populaarimusiikin kuoron parissa työskentelynsä aloittelevalle kuoronjohtajalle. Työ antaa vinkkejä kuoron harjoituttamiseen, ääniharjoitusten laatimiseen ja populaarimusiikin tyylinmukaiseen sovittamiseen. Painopiste on harrastelijakuoroissa. Tutkielmassa on sovellettu kirjallisuutta yleisestä kuoronjohdosta, populaarimusiikin opetuksesta, laulunopetuksesta ja populaarimusiikin tyyleistä.
Harjoituttamiseen keskittyvässä luvussa pohditaan laulun ryhmänopetuksen ja yksityisopetuksen sekä populaarimusiikin ja taidemusiikin opetuksen eroavaisuuksia. Harjoitukset-luvussa esitellään populaarimusiikin näkökulmasta ryhmäytymis-, hengitys- ja tuki-, volyymi- ja artikulaatioharjoituksia. Lisäksi esitellään äänialaa laajentavia ja improvisointiharjoituksia. Lopuksi esitellään muutaman populaarimusiikkityylin tyypilliset piirteet ja tyyleihin sovittaminen esimerkin kautta. Harjoitukset ja sovitusesimerkit on laadittu tutuista populaarimusiikin kappaleista transkriboimalla ja muokkaamalla kuorolle sopivaksi.
Populaarimusiikin kuoroa harjoituttaessa tulee huomioida laulajien erot musiikillisessa tasossa, motivaatiossa ja oppimisessa. Opetuksessa korostuu kuulonvarainen oppiminen, kehollisuus ja improvisointi. Kuoronjohtajan on hyvä tuntea käsiteltävän kappaleen tyylinmukaista ilmaisua, erityisesti tyylille omaista rytmiikkaa ja soundia.