Hälytyssukellustehtävien jälkeisten helikopterilentojen turvalliset lentokorkeudet : Ohje Keski-Uudenmaan pelastuslaitokselle
Hämäläinen, Juho; Peltola, Tuukka (2018)
Hämäläinen, Juho
Peltola, Tuukka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018063014296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018063014296
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli parantaa Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen vesisukeltajien työturvallisuutta ja toimintakyvyn säilymistä hälytyssukellustehtävien jälkeisillä helikopterilennoilla. Opinnäytetyön tehtävinä oli luoda taulukko hälytyssukellustehtävien jälkeisistä turvallisista lentokorkeuksista sekä etsiä tietoa sukeltajien typpikuormaa pienentävistä hoitokeinoista. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda helppolukuinen taulukko, jonka käyttö olisi helppoa.
Sukeltaminen korkeassa paineessa aiheuttaa typen kertymistä elimistöön. Elimistöön kertynyt typpi muodostaa verenkiertoon typpikuplia, mikäli paine laskee liian nopeasti. Kuplien määrän ja koon kasvaminen aiheuttaa sukeltajantaudin. Sukeltajan elimistöön kohdistuva paine laskee niin veden alla kuin myös ilmaan noustessa. Alan tutkimukset painottuvat lentokonelentoihin sukeltamisen jälkeen ja helikopterin lentokorkeuksista on vain näistä tuloksista laskennallisesti laadittua tietoa. 100 % hapen antaminen kuljetuksen aikana on ensiapu sukeltajantautia sairastavalle potilaalle. Hapen hengittäminen vähentää typpikuplien määrää ja kokoa myös terveillä sukeltajilla. Ennen sukellusta tehtävän nestetankkauksen typpikuplia vähentävästä vaikutuksesta on vain vähäistä näyttöä, mutta sukeltajien on hyvä välttää sukeltamista kuivuneina.
Laajemman näytön puutteessa nykyistä ohjeistusta turvallisista lentokorkeuksista hälytyssukellustehtävien jälkeen ei ole syytä muuttaa. Nykyinen ohjeistus rajoittaa kuitenkin operatiivista toimintaa, joten lisätutkimusta aiheesta tarvitaan. 100 % hapen hengittäminen rutiininomaisesti sukellustehtävien jälkeen vähentää sukeltajien typpikuormaa ja vähentää sukeltajantaudin syntymisen riskiä. Sukeltajien on syytä huolehtia myös riittävästä nesteytyksestä ennen hälytyssukellustehtäviä, mikäli se on mahdollista.
Sukeltaminen korkeassa paineessa aiheuttaa typen kertymistä elimistöön. Elimistöön kertynyt typpi muodostaa verenkiertoon typpikuplia, mikäli paine laskee liian nopeasti. Kuplien määrän ja koon kasvaminen aiheuttaa sukeltajantaudin. Sukeltajan elimistöön kohdistuva paine laskee niin veden alla kuin myös ilmaan noustessa. Alan tutkimukset painottuvat lentokonelentoihin sukeltamisen jälkeen ja helikopterin lentokorkeuksista on vain näistä tuloksista laskennallisesti laadittua tietoa. 100 % hapen antaminen kuljetuksen aikana on ensiapu sukeltajantautia sairastavalle potilaalle. Hapen hengittäminen vähentää typpikuplien määrää ja kokoa myös terveillä sukeltajilla. Ennen sukellusta tehtävän nestetankkauksen typpikuplia vähentävästä vaikutuksesta on vain vähäistä näyttöä, mutta sukeltajien on hyvä välttää sukeltamista kuivuneina.
Laajemman näytön puutteessa nykyistä ohjeistusta turvallisista lentokorkeuksista hälytyssukellustehtävien jälkeen ei ole syytä muuttaa. Nykyinen ohjeistus rajoittaa kuitenkin operatiivista toimintaa, joten lisätutkimusta aiheesta tarvitaan. 100 % hapen hengittäminen rutiininomaisesti sukellustehtävien jälkeen vähentää sukeltajien typpikuormaa ja vähentää sukeltajantaudin syntymisen riskiä. Sukeltajien on syytä huolehtia myös riittävästä nesteytyksestä ennen hälytyssukellustehtäviä, mikäli se on mahdollista.