Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Lautapelikahvila Taverna Oy:lle
Harra, Viivi (2018)
Harra, Viivi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062614240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062614240
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Lautapelikahvila Taverna Oy:lle toimiva suunnitelma sosiaalisen median markkinointia varten. Lautapelikahvila Taverna oli Tampereen keskusta-alueelle perustettava teemallinen kahvibaari, joka aloitti toimintansa elokuussa 2016. Yrityksen teema nojautui vahvasti lautapeleihin, ja tämä pyrittiin ottamaan huomioon jokaista markkinointikampanjaa ja -julkaisua suunnitellessa. Työssä tarkasteltiin, mitä hyötyjä sosiaalisessa mediassa toimiminen mahdollisesti tuo yritykselle, ja miten kyseisen yrityksen tulisi toimia sosiaalisessa mediassa. Lisäksi työssä tarkasteltiin sosiaalisessa mediassa tapahtuvien markkinointikampanjoiden vaikuksia. Työssä otettiin huomioon mahdolliset aika-, henkilöstö- ja osaamisresurssit. Työn toteutuksessa käytettiin kirjalähteitä, internetin blogi- ja artikkeliläheitä, keskusteluja yrityksen perustajien kanssa, ja omaa pohdintaa aiheeseen liittyen.
Työ tarkasteli pääpiirteittän mitä sosiaalinen media on, miten sitä voi hyödyntää B2C-yrityksen markkinoinnissa, ja millaiset tulevaisuuden näkymät sosiaalisen markkinoinnin saralla on. Lisäksi käytiin läpi eri sosiaalisen median kanavia, joita yritys voi mahdollisesti hyödyntää toiminnassaan. Näitä sosiaalisen median eri kanavia tarkasteltiin markkinoinnillisesta näkökulmasta ja pyrittiin löytämään tapoja, joiden avulla yritys pystyy markkinoimaan toimintaansa mahdollisimman tehokkaasti. Saatujen tietojen pohjalta yritykselle laadilleen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma.
Tutkimustuloksissa käytiin läpi, mitä ja miten eri kanavia yrityksen tulisi tässä vaiheessa toimintaansa hyödyntää, ja mihin suuntaan yrityksen tulisi mahdollisesti sosiaalisen median markkinointiaan laajentaa. Työssä otettiin huomioon myös yrityksen aloituskampanja ja se, miten sosiaalisen median markkinointi voidaan optimoida jo ennen varsinaisen yritystoiminnan aloittamista. Aiempien tietojen perusteella yritykselle laadittiin suositus aloituskampanjan toteuttamiseen sosiaalisessa mediassa ja ohjeistus, miten yrityksen tulisi hyödyntää sosiaalisen median eri kanavia tulevaisuuden markkinoinnissaan. Yrityksen toimintaa seurattiin aloituskampanjan ja yleisen alkumarkkinoinnin läpi ja pohdittiin, mitkä seikat auttoivat menestymisessä ja mitä olisi voinut tehdä toisin.
Työ tarkasteli pääpiirteittän mitä sosiaalinen media on, miten sitä voi hyödyntää B2C-yrityksen markkinoinnissa, ja millaiset tulevaisuuden näkymät sosiaalisen markkinoinnin saralla on. Lisäksi käytiin läpi eri sosiaalisen median kanavia, joita yritys voi mahdollisesti hyödyntää toiminnassaan. Näitä sosiaalisen median eri kanavia tarkasteltiin markkinoinnillisesta näkökulmasta ja pyrittiin löytämään tapoja, joiden avulla yritys pystyy markkinoimaan toimintaansa mahdollisimman tehokkaasti. Saatujen tietojen pohjalta yritykselle laadilleen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma.
Tutkimustuloksissa käytiin läpi, mitä ja miten eri kanavia yrityksen tulisi tässä vaiheessa toimintaansa hyödyntää, ja mihin suuntaan yrityksen tulisi mahdollisesti sosiaalisen median markkinointiaan laajentaa. Työssä otettiin huomioon myös yrityksen aloituskampanja ja se, miten sosiaalisen median markkinointi voidaan optimoida jo ennen varsinaisen yritystoiminnan aloittamista. Aiempien tietojen perusteella yritykselle laadittiin suositus aloituskampanjan toteuttamiseen sosiaalisessa mediassa ja ohjeistus, miten yrityksen tulisi hyödyntää sosiaalisen median eri kanavia tulevaisuuden markkinoinnissaan. Yrityksen toimintaa seurattiin aloituskampanjan ja yleisen alkumarkkinoinnin läpi ja pohdittiin, mitkä seikat auttoivat menestymisessä ja mitä olisi voinut tehdä toisin.