Brändikäsikirja : Kymmenen kohtaa onnistuneeseen brändiin
Makkonen, Henna (2018)
Makkonen, Henna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062614242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062614242
Tiivistelmä
Nykyajan brändi ei ole enää vain merkki, tunnus tai logo, vaan sitä pidetään yrityksen jokapäiväisenä toimintana, joka ohjaa yrityksen suuntaa sekä päätöksentekoa. Hyväkin palvelu tai toimiva tuote tarvitsee vahvan brändin menestyäkseen ja erottuakseen kilpailijoistaan.
Tässä opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään brändäämistä ja sen merkitystä yrityksen perustamisesta sen tulevaisuuteen. Työssä tutkitaan brändäyksen historiaa ja sen eri elementtejä sekä niiden vaikutusta yrityksen menestykseen ja brändiin. Opinnäytetyössä tutkitaan myös markkinointia ja markkinointiviestintää sekä sosiaalisen median vaikutusta brändäämisessä ja brändin luomisessa.
Työhön kuuluu myös tutkimusosuus, joka on brändikysely yrittäjille. Kyselyssä kysyttiin eri asioita, jotka vaikuttavat brändiin ja millä tavoin.
Lopputyö on tuote, joka toteutettu aloittelevalle mikroyrittäjälle TMI Aleksandra Riihimäelle, joka tulee hyötymään työstä nyt ja tulevaisuudessa. Toimeksiantajalla on monta eri mikroyritystä, joille hän halusi yhtenäisen ohjenuoran, jota seurata luodessaan ja ylläpitäessään brändiä. Lopputyö on siis brändikäsikirjanen, johon listasin tutkimusteni pohjalta kymmenen tärkeää kohtaa brändäyksestä.
Opinnäytetyössä selvisi brändin markkinoinnin ja näkyvyyden merkitys sekä millä tavalla brändi auttaa yritystä erottumaan kilpailijoista ja osoittamaan oman identiteettinsä.
Tässä opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään brändäämistä ja sen merkitystä yrityksen perustamisesta sen tulevaisuuteen. Työssä tutkitaan brändäyksen historiaa ja sen eri elementtejä sekä niiden vaikutusta yrityksen menestykseen ja brändiin. Opinnäytetyössä tutkitaan myös markkinointia ja markkinointiviestintää sekä sosiaalisen median vaikutusta brändäämisessä ja brändin luomisessa.
Työhön kuuluu myös tutkimusosuus, joka on brändikysely yrittäjille. Kyselyssä kysyttiin eri asioita, jotka vaikuttavat brändiin ja millä tavoin.
Lopputyö on tuote, joka toteutettu aloittelevalle mikroyrittäjälle TMI Aleksandra Riihimäelle, joka tulee hyötymään työstä nyt ja tulevaisuudessa. Toimeksiantajalla on monta eri mikroyritystä, joille hän halusi yhtenäisen ohjenuoran, jota seurata luodessaan ja ylläpitäessään brändiä. Lopputyö on siis brändikäsikirjanen, johon listasin tutkimusteni pohjalta kymmenen tärkeää kohtaa brändäyksestä.
Opinnäytetyössä selvisi brändin markkinoinnin ja näkyvyyden merkitys sekä millä tavalla brändi auttaa yritystä erottumaan kilpailijoista ja osoittamaan oman identiteettinsä.