Fishmachine-yhtyeen konsertti ja haastattelu
Lepistö, Jarkko (2018)
Lepistö, Jarkko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061814022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061814022
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Fishmachine-yhtyeen musiikillista toimintaa ja yhtyeen jäsenten motiiveja siinä soittamiseen, sekä tarkastella yhtyeen konserttia Arabiasalissa 23.4.2018. Opinnäytetyötä tehdessäni havaitsin uusia kysymyksiä liittyen formaaleihin ja non-formaaleihin oppimistapoihin, ja siihen miten Fishmachine-yhtyeen muusikot ovat oppineet musiikkia. Keskityn lopullisessa tutkimustyössäni ja pohdinnassani myös niihin kysymyksiin.
Fishmachine-yhtye koostuu neljästä musiikkialan ammattilaisesta: Ari Kala – lead-basso, Jukka Jylli – rytmibasso, Teemu Halmkrona – kosketinsoittimet ja poikkihuilu, sekä allekirjoittanut, Jarkko Lepistö – rummut. Yhtyeen uniikki kokoonpano määrittelee sen sointia, ja luo sekä vapauksia, että rajoitteita yhtyeen musiikilliseen ilmaisuun.
Luonteeltaan opinnäytetyöni on toimintatutkimus, koska toimin yhtyeen kanssa. Keskeistä työssäni on oppia ymmärtämään niin yhtyeen, kuin itseni toimintaa yhtyeessä, uudella tavalla. Reflektointi on yksi työni tärkeä lähtökohta, jonka avulla yritän päästä uudenlaiseen toiminnan ymmärtämiseen ja toiminnan kehittämiseen. Tätä metodia käytän mm. konsertin tarkastelussa. Opinnäytetyöni on luonteeltaan myös mikrohistoriallinen, koska muistelen yhtyeen historiaa itsekseni, sekä yhtyeen kanssa. Työssäni pohditaan myös yhtyeen tulevaisuutta. Datan keruu on toteutettu mukanaololla seurannan yhteydessä, ja haastattelemalla yhtyeen jäseniä sekä kasvokkain, että viestein.
Opinnäytetyöni haastatteluosassa sekä yhtye, että minä itse, reflektoimme oppimistamme, soittamistamme, sekä toimintaamme musiikillisissa tilanteissa. Tässä osassa nousi esille kysymyksiä muusikoiden eroavaisuuksista oppimismetodien suhteen, sekä itsetuntokysymyksiä, joita otan esille pohdinnassa.
Yhtenä keskeisenä osana työtäni on yhtyeen konsertti Arabiasalissa 23.4.2018, joka oli myös minun taiteellinen B-tutkintoni. Konsertin toteuttamista ja sen tavoitteiden toteutumista tarkastelen Konsertti Arabiasalissa -luvussa. Samassa luvussa on myös yhtyeen jäsenten pohdintaa konsertista.
Yhteenveto ja pohdinta -osassa pohdin kysymyksiä muusikon motiiveista, itsetunnosta ja itsekritiikistä, sekä kasvamisesta muusikkona.
Fishmachine-yhtye koostuu neljästä musiikkialan ammattilaisesta: Ari Kala – lead-basso, Jukka Jylli – rytmibasso, Teemu Halmkrona – kosketinsoittimet ja poikkihuilu, sekä allekirjoittanut, Jarkko Lepistö – rummut. Yhtyeen uniikki kokoonpano määrittelee sen sointia, ja luo sekä vapauksia, että rajoitteita yhtyeen musiikilliseen ilmaisuun.
Luonteeltaan opinnäytetyöni on toimintatutkimus, koska toimin yhtyeen kanssa. Keskeistä työssäni on oppia ymmärtämään niin yhtyeen, kuin itseni toimintaa yhtyeessä, uudella tavalla. Reflektointi on yksi työni tärkeä lähtökohta, jonka avulla yritän päästä uudenlaiseen toiminnan ymmärtämiseen ja toiminnan kehittämiseen. Tätä metodia käytän mm. konsertin tarkastelussa. Opinnäytetyöni on luonteeltaan myös mikrohistoriallinen, koska muistelen yhtyeen historiaa itsekseni, sekä yhtyeen kanssa. Työssäni pohditaan myös yhtyeen tulevaisuutta. Datan keruu on toteutettu mukanaololla seurannan yhteydessä, ja haastattelemalla yhtyeen jäseniä sekä kasvokkain, että viestein.
Opinnäytetyöni haastatteluosassa sekä yhtye, että minä itse, reflektoimme oppimistamme, soittamistamme, sekä toimintaamme musiikillisissa tilanteissa. Tässä osassa nousi esille kysymyksiä muusikoiden eroavaisuuksista oppimismetodien suhteen, sekä itsetuntokysymyksiä, joita otan esille pohdinnassa.
Yhtenä keskeisenä osana työtäni on yhtyeen konsertti Arabiasalissa 23.4.2018, joka oli myös minun taiteellinen B-tutkintoni. Konsertin toteuttamista ja sen tavoitteiden toteutumista tarkastelen Konsertti Arabiasalissa -luvussa. Samassa luvussa on myös yhtyeen jäsenten pohdintaa konsertista.
Yhteenveto ja pohdinta -osassa pohdin kysymyksiä muusikon motiiveista, itsetunnosta ja itsekritiikistä, sekä kasvamisesta muusikkona.