RESTO2018-tapahtuman hyödyt yhteistyökumppaneille
Saari, Jenni (2018)
Saari, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062614228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062614228
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten RESTO2018-tapahtuman yhteistyökumppanit hyötyivät tapahtumasta. RESTO-tapahtuma on vuosittain järjestettävä kilpailu restonomiopiskelijoille. Toimeksiantajana toimi Laurea-ammattikorkeakoulu, ja työn tarkoituksena oli auttaa Laureaa ja RESTO-tapahtumaa kehittämään yhteistyökumppanuuksiaan. Tapahtuman onnistuminen ja laajuus oli yhteistyökumppaneiden ansiota, joten oli tärkeää selvittää heidän kokemuksensa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään suhdetoimintaa ja tapahtumien osuutta siinä. Suhdetoimintaan liittyen käydään läpi myös sponsorointiyhteistyötä ja verkostoitumista. Tämän jälkeen perehdytään työnantajakuvaan ja sen luomiseen. Työnantajakuvan yhteydessä käydään läpi myös tutkimusta liittyen nuorten työelämäodotuksiin.
Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua, ryhmäkeskustelua ja havainnointia. Haastattelut tehtiin yhteistyökumppaneiden kanssa toimineille projektitiimin jäsenille. Ryhmäkeskustelun tarkoituksena oli saada palautetta suoraan kumppaneilta. Havainnoinnilla tutkittiin, miten kumppanit olivat käytännössä esillä tapahtumassa ja sen sosiaalisessa mediassa.
Tutkimustulosten perusteella RESTO2018-tapahtuman yhteistyökumppanuudet olivat onnistuneita. Kumppaneiden hyödyiksi nousi esiin hyvä näkyvyys, työnantajakuvan luominen ja verkostoituminen. Tuloksista nousi esiin se, ettei kumppaneiden tavoitteita ollut tiedossa. Näiden johtopäätösten pohjalta luotiin tavoitteita tukevan yhteistyökumppanuuden malli, jota voidaan hyödyntää tulevissa yhteistyökumppanuuksissa. Sen tarkoituksena on auttaa luomaan kumppanuuksia, joissa molemmat osapuolet saavuttavat tavoitteensa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään suhdetoimintaa ja tapahtumien osuutta siinä. Suhdetoimintaan liittyen käydään läpi myös sponsorointiyhteistyötä ja verkostoitumista. Tämän jälkeen perehdytään työnantajakuvaan ja sen luomiseen. Työnantajakuvan yhteydessä käydään läpi myös tutkimusta liittyen nuorten työelämäodotuksiin.
Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua, ryhmäkeskustelua ja havainnointia. Haastattelut tehtiin yhteistyökumppaneiden kanssa toimineille projektitiimin jäsenille. Ryhmäkeskustelun tarkoituksena oli saada palautetta suoraan kumppaneilta. Havainnoinnilla tutkittiin, miten kumppanit olivat käytännössä esillä tapahtumassa ja sen sosiaalisessa mediassa.
Tutkimustulosten perusteella RESTO2018-tapahtuman yhteistyökumppanuudet olivat onnistuneita. Kumppaneiden hyödyiksi nousi esiin hyvä näkyvyys, työnantajakuvan luominen ja verkostoituminen. Tuloksista nousi esiin se, ettei kumppaneiden tavoitteita ollut tiedossa. Näiden johtopäätösten pohjalta luotiin tavoitteita tukevan yhteistyökumppanuuden malli, jota voidaan hyödyntää tulevissa yhteistyökumppanuuksissa. Sen tarkoituksena on auttaa luomaan kumppanuuksia, joissa molemmat osapuolet saavuttavat tavoitteensa.