Märän kierrätyspolttoaineen polttaminen leijupetikattilassa
Tontti, Anni (2018)
Tontti, Anni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062114173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062114173
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Savonia ammattikorkeakoulu. Työn tavoitteena oli selvittää millä tavoin märkää ylijäämäpolttoainetta, joka koostuu kuoresta, kantohakkeesta ja jätevedenpuhdistamolietteestä, voidaan käyttää tutkimuskeskuksen leijupetikattilan polttoaineena. Polttoa kokeiltiin kahdella eri menetelmällä, joista ensimmäisessä märästä ylijäämäpolttoaineesta ja mdf-pölystä tehtiin 50/50-sekoitus ja toisessa tavassa ylijäämäpolttoaine kuivattiin ja murskattiin ennen polttoa.
Kosteusprosentiltaan 54 % olleen märän ylijäämäpolttoaineen käyttäminen leijukerroskattilan polttoaineena onnistui, kun se sekoitettiin mdf-pölyyn. Polttoainesekoituksen valmistaminen käsin sekoittamalla sekä polttaminen oli kuitenkin huomattavasti suuritöisempää, kuin kuivatun ylijäämäpolttoaineen. Märkä polttoaineseos oli hankalampaa käsitellä ja tehdä. Kuivatun polttoaineen polttaminen kaikkine työvaiheineen oli selvästi helpompaa ja polton aikana kattilan lämpötilat olivat vielä tasaisemmat kuin seospolttoainetta käytettäessä.
Varustamalla tutkimuskeskuksen polttoaineen käsittelyjärjestelmä märän kierrätyspolttoaineen ja MDF-pölyn koneellisella sekoituslaitteistolla saadaan märkä kierrätyspolttoaine käytettyä helposti leijukerroskattilan polttoaineena ja laskelmien mukaan nykyinen varastossa oleva polttoainemäärä riittäisi leijukerroskattilan lämmittämiseen täydellä teholla noin sadaksi tunniksi.
Kosteusprosentiltaan 54 % olleen märän ylijäämäpolttoaineen käyttäminen leijukerroskattilan polttoaineena onnistui, kun se sekoitettiin mdf-pölyyn. Polttoainesekoituksen valmistaminen käsin sekoittamalla sekä polttaminen oli kuitenkin huomattavasti suuritöisempää, kuin kuivatun ylijäämäpolttoaineen. Märkä polttoaineseos oli hankalampaa käsitellä ja tehdä. Kuivatun polttoaineen polttaminen kaikkine työvaiheineen oli selvästi helpompaa ja polton aikana kattilan lämpötilat olivat vielä tasaisemmat kuin seospolttoainetta käytettäessä.
Varustamalla tutkimuskeskuksen polttoaineen käsittelyjärjestelmä märän kierrätyspolttoaineen ja MDF-pölyn koneellisella sekoituslaitteistolla saadaan märkä kierrätyspolttoaine käytettyä helposti leijukerroskattilan polttoaineena ja laskelmien mukaan nykyinen varastossa oleva polttoainemäärä riittäisi leijukerroskattilan lämmittämiseen täydellä teholla noin sadaksi tunniksi.