Mobiilipelien hakusanojen optimointi Google Play Kaupassa : Case study : Grand Gliders
Järvenpää, Jesse (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313754
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Google Play Kaupan hakusanojen optimointimenetelmien tutkimista sekä kyseisten menetelmien käyttämistä Case Studyssä. Opinnäytetyöprosessissa tutkittiin tekijöitä, jotka vaikuttavat pelien hakusanojen sijoituksiin Play Kaupassa tehdyissä hauissa.
Tavoitteena oli löytää menetelmiä, joilla voidaan parantaa pelien sijoituksia Play Kaupassa sekä nostaa pelien latausten kokonaismäärää. Lisäksi tavoitteena oli tehdä Case Study Grand Gliders pelin optimointimenetelmien tutkimisesta sekä toteuttamisesta.
Google Play kaupassa on tällä hetkellä lähes neljä miljoonaa sovellusta. Sovellusten suuri määrä aiheuttaa isoja haasteita sovellusten kehittäjille, koska sovelluksia on haastava saada näkymään käyttäjille kaupassa. Varsinkin tilanteessa, jossa kehittäjillä ei ole käytettävissä laajaa budjettia markkinointiin, on hakusanojen optimointi hyvin oleellista kannattavan liiketoiminnan ylläpitämiseksi.
Opinnäytetyössä tutkittiin Grand Gliders -pelin hakusanoja sekä kehitettiin optimointiprosessia. Lähtötilanteessa kartoitettiin pelin alkuasetelmia. Tämän jälkeen tutkitut menetelmät otettiin käyttöön ja näiden perusteella toteutettiin parannukset pelin hakusanoihin. Sovelluksen nimeen, lyhyeen kuvaukseen ja pitkään kuvaukseen tehtiin parannuksia.
Grand Gliders-pelin hakusanojen optimointi tuotti positiivisia tuloksia, vaikka tutkimukseen käytetty aika oli lyhyt. Koska prosessi yleensä saattaa kestää jopa koko tuotteen elinkaaren ajan oli tutkimukseen käytetty aika siihen nähden vähäinen. Tuloksia kuitenkin saatiin, ja ne poikkesivat huomattavasti lähtökohtaan nähden, mistä voidaan päätellä, että käytetyt menetelmät olivat toimivia ratkaisuja.
Tavoitteena oli löytää menetelmiä, joilla voidaan parantaa pelien sijoituksia Play Kaupassa sekä nostaa pelien latausten kokonaismäärää. Lisäksi tavoitteena oli tehdä Case Study Grand Gliders pelin optimointimenetelmien tutkimisesta sekä toteuttamisesta.
Google Play kaupassa on tällä hetkellä lähes neljä miljoonaa sovellusta. Sovellusten suuri määrä aiheuttaa isoja haasteita sovellusten kehittäjille, koska sovelluksia on haastava saada näkymään käyttäjille kaupassa. Varsinkin tilanteessa, jossa kehittäjillä ei ole käytettävissä laajaa budjettia markkinointiin, on hakusanojen optimointi hyvin oleellista kannattavan liiketoiminnan ylläpitämiseksi.
Opinnäytetyössä tutkittiin Grand Gliders -pelin hakusanoja sekä kehitettiin optimointiprosessia. Lähtötilanteessa kartoitettiin pelin alkuasetelmia. Tämän jälkeen tutkitut menetelmät otettiin käyttöön ja näiden perusteella toteutettiin parannukset pelin hakusanoihin. Sovelluksen nimeen, lyhyeen kuvaukseen ja pitkään kuvaukseen tehtiin parannuksia.
Grand Gliders-pelin hakusanojen optimointi tuotti positiivisia tuloksia, vaikka tutkimukseen käytetty aika oli lyhyt. Koska prosessi yleensä saattaa kestää jopa koko tuotteen elinkaaren ajan oli tutkimukseen käytetty aika siihen nähden vähäinen. Tuloksia kuitenkin saatiin, ja ne poikkesivat huomattavasti lähtökohtaan nähden, mistä voidaan päätellä, että käytetyt menetelmät olivat toimivia ratkaisuja.