Kunnallisen nuorisotyön mediajulkisuus : Jyväskylän kaupungin nuorisopalvelut sanomalehti Keskisuomalaisessa
Ijäs, Tuija (2010)
Ijäs, Tuija
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410261
Tiivistelmä
Tutkimus selvittää, millainen on Jyväskylän kaupungin nuorisopalvelujen mediajulkisuus painetussa sanomalehti Keskisuomalaisessa, alueen valtamediassa ja miten viesti muuttuu matkalla mediatiedotteesta jutuksi. Tutkimusongelmaa selvitettiin tarkastelemalla Jyväskylän kaupungin nuorisopalveluista lähetettyjä mediatiedotteita ja sanomalehti Keskisuomalaisessa julkaistuja nuorisopalveluihin liittyviä artikkeleita neljän kuukauden ajalta – syys-lokakuussa 2009 ja tammi-helmikuussa 2010. Laajempaa näkökulmaa kunnallisen nuorisotyön mediajulkisuuteen saatiin haastattelemalla Lahden ja Oulun kaupunkien nuorisotoimien viestinnästä vastaavia henkilöitä sekä jyväskyläläistä nuorten ryhmää. Haastattelut tehtiin helmi- ja maaliskuussa 2010. Mediatiedote- ja juttuaineistoa tarkasteltiin määrällisen ja laadullisen sisällönanalyysin keinoin ja haastatteluja tarkasteltiin laadullisesti. Teoreettisena näkökulmana tutkimuksessa on mediatutkimus: miten viestintä representoi yhteiskuntaa ja tässä tapauksessa nuorisotyötä ja kenen näkökulmasta. Toisena punaisena lankana työssä on yhteisöllisyys.
Tutkimuksen perusteella Jyväskylän kaupungin nuorisopalvelut ja sitä kautta kunnallinen nuorisotyö näkyy mediajulkisuudessa neutraalien uutisjuttujen kautta. Mediajulkisuudessa äänensä saa kuuluviin nuori tai asioita kerrotaan nuorten näkökulmasta. Jutut viestittävät nuorten olevan aktiivisia ja yhteiskuntaan osallistuvia toimijoita. Nuorisotyö on tarkasteltujen lehtijuttujen perusteella useimmiten nuorisotiloilla tai asuinalueilla tehtävää työtä, osallisuuskasvatusta sekä nuorisovaltuustotoimintaa. Nuorisotyön keskeisenä tavoitteena mediajulkisuuden perusteella on nuorten aktiivinen kansalaisuus ja osallisuus sekä nuoren kasvun tukeminen. Yleisemmässä kuvassa nuorisotyön tehtävä vaikuttaa laaja-alaiselta, moninaiselta ja samalla hiukan sirpaleiselta. Mediajulkisuuden perusteella nuorisotyö toimii monilla eri areenoilla.
Median kautta tiedotetaan usein ajankohtaisista asioista, konkreettisista tai uusista toiminnoista ja tapahtumista. Tiedotetaan siitä, mitä nuorille on tarjolla eli hoidetaan palveluviestintää. Syvemmistä toiminnan tavoitteista, tuloksista, työn merkityksestä nuorelle tai yleensä nuorten elämään liittyvistä ajankohtaisista aiheista ei usein tiedoteta, ei uskalleta tiedottaa tai niihin media ei tartu. Tutkimuksen perusteella kunnallinen nuorisotyö viestii ja tiedottaa toiminnastaan aktiivisesti ja ylittää median uutiskynnyksen varsin hyvin. Mediatiedotteiden keskeiset perusviestit eivät tämän tutkimuksen valossa näyttäisi kovinkaan paljon muuttuvan, vaikka media omia painotuksia tekeekin tai joskus nostaa kärkeen nuorisotyön näkökulmasta merkityksettömämmän asian. Toisinaan tiedotteet menevät mediassa läpi myös sellaisinaan tai vain hiukan lyhenneltyinä.
Mediajulkisuuden perusteella Jyväskylän kaupungin nuorisopalvelut haluaa toisaalta toimia yhtenä aktiivisena toimijana omassa yhteisössään, Jyväskylän kaupungissa ja pyrkii rakentamaan me-henkeä ja yhteisöllisyyttä. Toisaalta se ei haasta tutkimuksen mukaan kuntalaisia kovin aktiivisesti julkiseen keskusteluun.
Tutkimuksen tulosten perusteella on mahdollista tarkastella, onko mediajulkisuuden kuva nuorisotyöstä se, mikä sen halutaan olevan ja miten nuorisotyön viestintää voisi kehittää. Mikäli nuorisotyö haluaa vaikuttaa asenteisiin nuorisotyötä kohtaan ja tehdä yleisöä tietoisemmaksi työstä, sen kannattaisi kiinnittää huomiota strategisempaan viestintään ja viestinnän suunnitteluun.
Työelämälähtöisen opinnäytetyön tilaajana toimii Jyväskylän kaupungin nuorisopalvelut ja työ on osa Humakin järjestö- ja nuorisotyön yksikön nuorisopalveluiden viestinnän kehittämishankekokonaisuutta.
Tutkimuksen perusteella Jyväskylän kaupungin nuorisopalvelut ja sitä kautta kunnallinen nuorisotyö näkyy mediajulkisuudessa neutraalien uutisjuttujen kautta. Mediajulkisuudessa äänensä saa kuuluviin nuori tai asioita kerrotaan nuorten näkökulmasta. Jutut viestittävät nuorten olevan aktiivisia ja yhteiskuntaan osallistuvia toimijoita. Nuorisotyö on tarkasteltujen lehtijuttujen perusteella useimmiten nuorisotiloilla tai asuinalueilla tehtävää työtä, osallisuuskasvatusta sekä nuorisovaltuustotoimintaa. Nuorisotyön keskeisenä tavoitteena mediajulkisuuden perusteella on nuorten aktiivinen kansalaisuus ja osallisuus sekä nuoren kasvun tukeminen. Yleisemmässä kuvassa nuorisotyön tehtävä vaikuttaa laaja-alaiselta, moninaiselta ja samalla hiukan sirpaleiselta. Mediajulkisuuden perusteella nuorisotyö toimii monilla eri areenoilla.
Median kautta tiedotetaan usein ajankohtaisista asioista, konkreettisista tai uusista toiminnoista ja tapahtumista. Tiedotetaan siitä, mitä nuorille on tarjolla eli hoidetaan palveluviestintää. Syvemmistä toiminnan tavoitteista, tuloksista, työn merkityksestä nuorelle tai yleensä nuorten elämään liittyvistä ajankohtaisista aiheista ei usein tiedoteta, ei uskalleta tiedottaa tai niihin media ei tartu. Tutkimuksen perusteella kunnallinen nuorisotyö viestii ja tiedottaa toiminnastaan aktiivisesti ja ylittää median uutiskynnyksen varsin hyvin. Mediatiedotteiden keskeiset perusviestit eivät tämän tutkimuksen valossa näyttäisi kovinkaan paljon muuttuvan, vaikka media omia painotuksia tekeekin tai joskus nostaa kärkeen nuorisotyön näkökulmasta merkityksettömämmän asian. Toisinaan tiedotteet menevät mediassa läpi myös sellaisinaan tai vain hiukan lyhenneltyinä.
Mediajulkisuuden perusteella Jyväskylän kaupungin nuorisopalvelut haluaa toisaalta toimia yhtenä aktiivisena toimijana omassa yhteisössään, Jyväskylän kaupungissa ja pyrkii rakentamaan me-henkeä ja yhteisöllisyyttä. Toisaalta se ei haasta tutkimuksen mukaan kuntalaisia kovin aktiivisesti julkiseen keskusteluun.
Tutkimuksen tulosten perusteella on mahdollista tarkastella, onko mediajulkisuuden kuva nuorisotyöstä se, mikä sen halutaan olevan ja miten nuorisotyön viestintää voisi kehittää. Mikäli nuorisotyö haluaa vaikuttaa asenteisiin nuorisotyötä kohtaan ja tehdä yleisöä tietoisemmaksi työstä, sen kannattaisi kiinnittää huomiota strategisempaan viestintään ja viestinnän suunnitteluun.
Työelämälähtöisen opinnäytetyön tilaajana toimii Jyväskylän kaupungin nuorisopalvelut ja työ on osa Humakin järjestö- ja nuorisotyön yksikön nuorisopalveluiden viestinnän kehittämishankekokonaisuutta.