Kulttuurin kohtaaminen kansainvälisessä työharjoittelussa : hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia
Sollman, Veera; Ylhäinen, Mona (2018)
Sollman, Veera
Ylhäinen, Mona
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313720
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opiskelijat kokivat kulttuurin kansainvälisessä vaihdossa. Työn tavoitteena on selvittää, miten tulevien opiskelijoiden tulee valmistautua kulttuuriin ennen vaihtoon lähtöä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisesti ja aineisto kerättiin teemahaastattelua käyttäen. Haastatteluissa käytimme runkoa, joka kattoi teoreettisen viitekehyksen. Tutkimukseen haastateltiin viittä hoitotyön opiskelijaa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eri kampuksilta. Haastattelut litteroitiin peruslitterointi-menetelmällä, minkä jälkeen kirjallinen tuotos analysoitiin deduktiivisin menetelmin. Teoreettinen viitekehys rajattiin kattamaan kansainvälisyys, kulttuuri, vuorovaikutus, hoitotyö sekä perhe ja omaiset.
Tuloksista ilmeni, että kohdemaa vaikuttaa opiskelijan kulttuurin vastaanottamiseen ja kulttuurilliset erot kohdataan eri tavoin. Vastaajat kokivat, että valmistautumisella, aikaisemmalla matkustuksella ja omalla asenteella on suuri merkitys kansainvälisen vaihdon onnistumiseen. Kohdemaan kielen käyttö sekä sen ymmärtäminen olivat suurin haaste. Kielen harjoittelun koettiin vaikuttavan positiivisesti kansainväliseen vaihdon onnistumiseen.
Kulttuurishokkia opiskelijat eivät havainneet, mutta matkustuksen tuoma väsymys ja kohdemaassa vietettävä aika aiheuttivat alkuun alkushokin. Kulttuurishokki sivuutettiin perheen ja läheisten tiiviillä yhteydenpidolla ja myös kokemuksien vaihtamisella toisten opiskelijoiden kanssa.
Hoitotyön sisältö vaihteli kohdemaasta riippuen. Koettiin, että sairaanhoitajan työnkuva vaihtelee maiden välillä ja hoitotyön kulttuuri riippuu kohdemaan kulttuurista. Perhe ja omaiset nousivat haastatteluissa useasti esille. Koettiin, että perhe on vaihtomaissa hyvin lähellä hoitoa ja tärkeä osa hoitotyötä. Opiskelijoiden mielestä tämä tulisi tietää ennen vaihtoon lähtemistä.
Tuloksista ilmenee, että kulttuurin eroavaisuuksiin tulee valmistautua. Muuttuva kulttuuri kielen ja kosketuksen kannalta tulee huomioida ja perheen merkitys tulee tietää ennen vaihtoon lähtöä. Tuloksissa nostettiin esille oma asenne tulevaan kulttuuriin. Omalla avoimella asenteella on suuri merkitys vaihdon onnistumiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisesti ja aineisto kerättiin teemahaastattelua käyttäen. Haastatteluissa käytimme runkoa, joka kattoi teoreettisen viitekehyksen. Tutkimukseen haastateltiin viittä hoitotyön opiskelijaa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eri kampuksilta. Haastattelut litteroitiin peruslitterointi-menetelmällä, minkä jälkeen kirjallinen tuotos analysoitiin deduktiivisin menetelmin. Teoreettinen viitekehys rajattiin kattamaan kansainvälisyys, kulttuuri, vuorovaikutus, hoitotyö sekä perhe ja omaiset.
Tuloksista ilmeni, että kohdemaa vaikuttaa opiskelijan kulttuurin vastaanottamiseen ja kulttuurilliset erot kohdataan eri tavoin. Vastaajat kokivat, että valmistautumisella, aikaisemmalla matkustuksella ja omalla asenteella on suuri merkitys kansainvälisen vaihdon onnistumiseen. Kohdemaan kielen käyttö sekä sen ymmärtäminen olivat suurin haaste. Kielen harjoittelun koettiin vaikuttavan positiivisesti kansainväliseen vaihdon onnistumiseen.
Kulttuurishokkia opiskelijat eivät havainneet, mutta matkustuksen tuoma väsymys ja kohdemaassa vietettävä aika aiheuttivat alkuun alkushokin. Kulttuurishokki sivuutettiin perheen ja läheisten tiiviillä yhteydenpidolla ja myös kokemuksien vaihtamisella toisten opiskelijoiden kanssa.
Hoitotyön sisältö vaihteli kohdemaasta riippuen. Koettiin, että sairaanhoitajan työnkuva vaihtelee maiden välillä ja hoitotyön kulttuuri riippuu kohdemaan kulttuurista. Perhe ja omaiset nousivat haastatteluissa useasti esille. Koettiin, että perhe on vaihtomaissa hyvin lähellä hoitoa ja tärkeä osa hoitotyötä. Opiskelijoiden mielestä tämä tulisi tietää ennen vaihtoon lähtemistä.
Tuloksista ilmenee, että kulttuurin eroavaisuuksiin tulee valmistautua. Muuttuva kulttuuri kielen ja kosketuksen kannalta tulee huomioida ja perheen merkitys tulee tietää ennen vaihtoon lähtöä. Tuloksissa nostettiin esille oma asenne tulevaan kulttuuriin. Omalla avoimella asenteella on suuri merkitys vaihdon onnistumiseen.