Wiitaunionin liikuntaohjelma 2018-2020
Laine-Rissanen, Kati (2018)
Laine-Rissanen, Kati
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213625
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Wiitaunionin liikuntaohjelma 2018–2020, jossa otetiin huomioon paikallinen liikunnan kenttä, paikalliset ja alueelliset strategiat ja ohjelmat laajennettuna valtakunnallisiin tietokantoihin, hankkeisiin sekä sote- ja maakuntauudistukseen. Opinnäytetyön tilajana oli Pihtiputaan kunnan sivistystoimi. Viitasaaren kaupungin ja Pihtiputaan kunnan liikuntatoimet kuuluvat Pihtiputaan kunnan sivistystoimen alaisuuteen. Viitasaari ja Pihtipudas muodostavat yhdessä Wiitaunionin. Molemmat kunnat ovat itsenäisiä, mutta kuntien palvelutuotanto on järjestetty yhteiseksi.
Opinnäytetyö mukailee konstruktivistista kehittämistoiminnan mallia ja on luonteeltaan kehittämistutkimus. Malli jakautui aloitusvaiheeseen, suunnitteluvaiheeseen, työstövaiheeseen, tarkistusvaiheeseen sekä viimeistelyvaiheeseen. Tutkimusosuus toteutettiin analysoimalla valmiita dokumentteja, joita olivat muun muassa kuntien strategiat ja TEAviisarin vertailutietojärjestelmä. Dokumentteja analysoitiin tutkimuskysymysten valossa, jotka olivat johdettu toimeksiantosopimuksen määritelmästä.
Kehittämishankkeessa syntyi valmiina tuotoksena Wiitaunionin liikuntaohjelma 2018–2020. Ohjelmassa määriteltiin kuntien liikuntatoimien painopisteet tuleville vuosille ja toimenpiteet tavoitteisiin pääsemiseksi. Nämä toimenpiteet aikataulutettiin, vastuutettiin ja niille määriteltiin toteutumisen seurantamenetelmät. Liikuntaohjelmassa laadittiin myös liikuntapaikkarakentamisen investointisuunnitelma vuosille 2018–2020 Viitasaaren kaupungille. Tutkimuksessa kävi ilmi, että molemmissa kunnissa hoidetaan jo suurin osa asioista aineistoista esiin nousseella tavalla. Näintä asioita ei ole kirjattu Wiitaunionin liikuntaohjelman 2018–2020 tavoite- ja toimenpidetaulukoihin. Tavoite- ja toimenpidetaulukoihin ei ole myöskään kirjattu asioita, jotka eivät onnistu tämänhetkisillä resursseilla. Osa toimenpiteistä vaativat kunnilta virallisia päätöksiä, jotta asiat voitaisiin hoitaa suositetulla tavalla.
Wiitaunionin liikuntaohjelma 2018–2020 hyväksyttiin 15.5.2018 sivistyslautakunnassa, jonka jälkeen se menee vielä hyväksyttäväksi Viitasaaren kaupungin ja Pihtiputaan kunnan kunnanhallituksiin ja -valtuustoihin. Tämän jälkeen se on virallinen toimintaa ja päätöksentekoa ohjaava asiakirja. Opinnäytetyön rajaamisesta johtuen sekä opinnäytetyö prosessin aikana minulla heräsi mieleeni useita jatkotutkimusaiheita, joita voisi tulevaisuudessa tarkastella. Kyseisestä liikuntaohjelmasta jätettiin tietoisesti pois soveltavan liikunnan osuuden tarkempi tarkastelu ja suunnitelma. Soveltavan liikunnan ohjelman laatiminen Wiitaunionin liikuntaohjelma voimassaoloaikana olisi tarpeen. Lisäksi voisi olla hyödyllistä laatia varsinainen liikuntapaikkaohjelma, jossa investointien lisäksi otettaisiin kantaa esimerkiksi nykyisten liikuntapaikkojen peruskorjauksiin sekä mahdollisiin varustelutasojen nostoon. Pyöräilyn ja kävelyn edistämisen ohjelma tai suunnitelman puuttuminen nousi myös tutkimuksessa. Lisäksi ajankohtaista olisi laatia vuosien 2018–2020 aikana liikunnan palveluketjumalli yhteistyössä kunnan sivistystoimen ja perusturvan kanssa, joka varmistaisi toimintojen toimivuuden jouhevasti sote- ja maakuntauudistuksen jälkeen.
Opinnäytetyö mukailee konstruktivistista kehittämistoiminnan mallia ja on luonteeltaan kehittämistutkimus. Malli jakautui aloitusvaiheeseen, suunnitteluvaiheeseen, työstövaiheeseen, tarkistusvaiheeseen sekä viimeistelyvaiheeseen. Tutkimusosuus toteutettiin analysoimalla valmiita dokumentteja, joita olivat muun muassa kuntien strategiat ja TEAviisarin vertailutietojärjestelmä. Dokumentteja analysoitiin tutkimuskysymysten valossa, jotka olivat johdettu toimeksiantosopimuksen määritelmästä.
Kehittämishankkeessa syntyi valmiina tuotoksena Wiitaunionin liikuntaohjelma 2018–2020. Ohjelmassa määriteltiin kuntien liikuntatoimien painopisteet tuleville vuosille ja toimenpiteet tavoitteisiin pääsemiseksi. Nämä toimenpiteet aikataulutettiin, vastuutettiin ja niille määriteltiin toteutumisen seurantamenetelmät. Liikuntaohjelmassa laadittiin myös liikuntapaikkarakentamisen investointisuunnitelma vuosille 2018–2020 Viitasaaren kaupungille. Tutkimuksessa kävi ilmi, että molemmissa kunnissa hoidetaan jo suurin osa asioista aineistoista esiin nousseella tavalla. Näintä asioita ei ole kirjattu Wiitaunionin liikuntaohjelman 2018–2020 tavoite- ja toimenpidetaulukoihin. Tavoite- ja toimenpidetaulukoihin ei ole myöskään kirjattu asioita, jotka eivät onnistu tämänhetkisillä resursseilla. Osa toimenpiteistä vaativat kunnilta virallisia päätöksiä, jotta asiat voitaisiin hoitaa suositetulla tavalla.
Wiitaunionin liikuntaohjelma 2018–2020 hyväksyttiin 15.5.2018 sivistyslautakunnassa, jonka jälkeen se menee vielä hyväksyttäväksi Viitasaaren kaupungin ja Pihtiputaan kunnan kunnanhallituksiin ja -valtuustoihin. Tämän jälkeen se on virallinen toimintaa ja päätöksentekoa ohjaava asiakirja. Opinnäytetyön rajaamisesta johtuen sekä opinnäytetyö prosessin aikana minulla heräsi mieleeni useita jatkotutkimusaiheita, joita voisi tulevaisuudessa tarkastella. Kyseisestä liikuntaohjelmasta jätettiin tietoisesti pois soveltavan liikunnan osuuden tarkempi tarkastelu ja suunnitelma. Soveltavan liikunnan ohjelman laatiminen Wiitaunionin liikuntaohjelma voimassaoloaikana olisi tarpeen. Lisäksi voisi olla hyödyllistä laatia varsinainen liikuntapaikkaohjelma, jossa investointien lisäksi otettaisiin kantaa esimerkiksi nykyisten liikuntapaikkojen peruskorjauksiin sekä mahdollisiin varustelutasojen nostoon. Pyöräilyn ja kävelyn edistämisen ohjelma tai suunnitelman puuttuminen nousi myös tutkimuksessa. Lisäksi ajankohtaista olisi laatia vuosien 2018–2020 aikana liikunnan palveluketjumalli yhteistyössä kunnan sivistystoimen ja perusturvan kanssa, joka varmistaisi toimintojen toimivuuden jouhevasti sote- ja maakuntauudistuksen jälkeen.