Post-processing In video games
Laukkanen, Sami (2018)
Laukkanen, Sami
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213566
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on post-prosessointi videopeleissä. Se on prosessi, jossa tietokoneen ruudulla olevaa kuvaa muokataan käyttäen erilaisia tehosteita, kuten värien muuntamista tai kirkkauden säätöä. Post-prosessointi tehdään yleensä vasta pelinkehityksen jälkivaiheilla, ja sitä käytetään pelin visuaalisen ilmeen kohottamiseen.
Opinnäytetyön tavoiteena oli saada parempi ymmärrys, miten post-prosessointi toimii pelinkehitysympäristössä ja minkälaisia haasteita se tuo mukanaan. Työ myös selittää, kuinka tärkeä post-prosessointi on peligrafiikalle ja miksi sitä tulisi käyttää.
Tutkittuja teorioita post-prosessoinnista käytettiin vertailun tekemiseen eri pelimoottoreiden välillä, ja vertailusta saatiin selville kuinka post-prosessointi vaikuttaa niihin. Vertailussa verrattiin post-prosessoinnin suorituskykyä ja laatua nauhoittamalla ruudunpäivitysnopeutta identtisissä peliympäristöissä. Vertailun tulosten pitäisi antaa pelinkehittäjille itsevarmuutta eri pelimoottoreiden valitsemiseen, sillä tulokset eri pelimoottoreista olivat hyvin samankaltaisia.
Näitä samoja menetelmiä käytettiin Focusplan Oy:lle tehdyssä tapaustutkimuksessa. Tavoitteena oli tehdä kevyt post-prosessointiratkaisu, jota voisi käyttää yrityksen kaikissa Unity-pelimoottoria käyttävissä projekteissa. Lopullinen tulos oli kolme erityylistä post-prosessointiprofiilia, joista Focusplan voi päättää mieleisensä. Profiileita ei ole vielä otettu käyttöön yrityksen projekteissa, mutta tämä tullaan toteuttamaan lähitulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tavoiteena oli saada parempi ymmärrys, miten post-prosessointi toimii pelinkehitysympäristössä ja minkälaisia haasteita se tuo mukanaan. Työ myös selittää, kuinka tärkeä post-prosessointi on peligrafiikalle ja miksi sitä tulisi käyttää.
Tutkittuja teorioita post-prosessoinnista käytettiin vertailun tekemiseen eri pelimoottoreiden välillä, ja vertailusta saatiin selville kuinka post-prosessointi vaikuttaa niihin. Vertailussa verrattiin post-prosessoinnin suorituskykyä ja laatua nauhoittamalla ruudunpäivitysnopeutta identtisissä peliympäristöissä. Vertailun tulosten pitäisi antaa pelinkehittäjille itsevarmuutta eri pelimoottoreiden valitsemiseen, sillä tulokset eri pelimoottoreista olivat hyvin samankaltaisia.
Näitä samoja menetelmiä käytettiin Focusplan Oy:lle tehdyssä tapaustutkimuksessa. Tavoitteena oli tehdä kevyt post-prosessointiratkaisu, jota voisi käyttää yrityksen kaikissa Unity-pelimoottoria käyttävissä projekteissa. Lopullinen tulos oli kolme erityylistä post-prosessointiprofiilia, joista Focusplan voi päättää mieleisensä. Profiileita ei ole vielä otettu käyttöön yrityksen projekteissa, mutta tämä tullaan toteuttamaan lähitulevaisuudessa.