Päiväkodin henkilökunnan ammatillinen osaaminen lasten seksuaaliterveyden edistämisessä Kuusamossa, Inarissa ja Rovaniemellä
Katajamaa, Ulla; Hokkanen, Inka (2018)
Katajamaa, Ulla
Hokkanen, Inka
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813295
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa päiväkodin henkilökunnan ammatillista
osaamista lasten seksuaaliterveyden edistämisessä Kuusamossa, Inarissa ja
Rovaniemellä. Tavoitteena oli edistää aiheen puheeksi ottamista ammattilaisten
ja vanhempien välisissä keskusteluissa, sekä työyhteisöiden sisällä. Tavoitteena
oli etsiä kehittämiskohteita kyselylomakkeen avulla kartoittamalla kehittämishalukkuutta
ja koulutuksen tarvetta. Keskeiset käsitteet opinnäytetyössämme olivat
seksuaalikasvatus, seksuaaliterveys, ammatillinen osaaminen ja alle kouluikäisen
lapsen kehitys.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen keräämällä aineisto sähköisesti
internetissä kyselylomakkeella Webropolin avulla. Vastausprosentti kyselyyn
oli 30,9 %. Kysely kohdistettiin Kuusamon ja Inarin kuntien varhaiskasvatuksen
koko henkilökunnalle, sekä osalle Rovaniemellä yksityisen päiväkotiketjun
henkilökunnasta.
Tutkimustuloksista voidaan nostaa esille muun muassa sitoutumattomuus seksuaalikasvatukseen
osana varhaiskasvatussuunnitelmaa, lisäkoulutuksen tarve
ja yhteisten toimintatapojen selkeyttämisen tarve lasten seksuaalikasvatuksessa.
Vanhempien kanssa ei oteta puheeksi lasten seksuaalikasvatusasioita aktiivisesti.
Henkilökunta osaa kuitenkin toimia pulmatilanteissa ikätasoisesti, kun aikuisen
läsnäoloa ja puuttumista tarvitaan. Henkilökunta oli myös motivoitunut
kouluttautumaan ja kehittämään lasten seksuaalikasvatusta.
Mahdollisena jatkotutkimusideana esiin nousi lasten seksuaalikasvatukseen ja
seksuaaliterveyteen liittyvän koulutuksen sisällön selvittäminen varhaiskasvatuksen
ammattilaisille. Tähän liittyen olisi tärkeää ja hyödyllistä ottaa huomioon ammattihenkilöstön
oma toive ja mielipide eri osa-alueiden painottamisen tärkeydestä.
osaamista lasten seksuaaliterveyden edistämisessä Kuusamossa, Inarissa ja
Rovaniemellä. Tavoitteena oli edistää aiheen puheeksi ottamista ammattilaisten
ja vanhempien välisissä keskusteluissa, sekä työyhteisöiden sisällä. Tavoitteena
oli etsiä kehittämiskohteita kyselylomakkeen avulla kartoittamalla kehittämishalukkuutta
ja koulutuksen tarvetta. Keskeiset käsitteet opinnäytetyössämme olivat
seksuaalikasvatus, seksuaaliterveys, ammatillinen osaaminen ja alle kouluikäisen
lapsen kehitys.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen keräämällä aineisto sähköisesti
internetissä kyselylomakkeella Webropolin avulla. Vastausprosentti kyselyyn
oli 30,9 %. Kysely kohdistettiin Kuusamon ja Inarin kuntien varhaiskasvatuksen
koko henkilökunnalle, sekä osalle Rovaniemellä yksityisen päiväkotiketjun
henkilökunnasta.
Tutkimustuloksista voidaan nostaa esille muun muassa sitoutumattomuus seksuaalikasvatukseen
osana varhaiskasvatussuunnitelmaa, lisäkoulutuksen tarve
ja yhteisten toimintatapojen selkeyttämisen tarve lasten seksuaalikasvatuksessa.
Vanhempien kanssa ei oteta puheeksi lasten seksuaalikasvatusasioita aktiivisesti.
Henkilökunta osaa kuitenkin toimia pulmatilanteissa ikätasoisesti, kun aikuisen
läsnäoloa ja puuttumista tarvitaan. Henkilökunta oli myös motivoitunut
kouluttautumaan ja kehittämään lasten seksuaalikasvatusta.
Mahdollisena jatkotutkimusideana esiin nousi lasten seksuaalikasvatukseen ja
seksuaaliterveyteen liittyvän koulutuksen sisällön selvittäminen varhaiskasvatuksen
ammattilaisille. Tähän liittyen olisi tärkeää ja hyödyllistä ottaa huomioon ammattihenkilöstön
oma toive ja mielipide eri osa-alueiden painottamisen tärkeydestä.