Aistimusten tulva : miten havainnoida ja tukea lasta aistitiedon käsittelyn haasteissa varhaiskasvatuksessa
Lumikko, Mari; Rytö-Jokinen, Helena (2018)
Lumikko, Mari
Rytö-Jokinen, Helena
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813257
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksessa olevien lasten tuen tarve on moninaistunut ja lisääntynyt. Varhaiskasvatuksen kasvatus- ja kuntoutustyö vaatii moniammatillista osaamista, sillä lapsen tarvitsema mahdollinen kolmiportainen tuki pyritään järjestämään mahdollisuuksien mukaan varhaiskasvatuspalvelujen yhteydessä. Tarve toimintaterapeuttien osaamiselle varhaiskasvatuksessa on tullut ilmi käytännön työssä päiväkodissa sekä jo tehdyistä tutkimuksista. Varhaiskasvatuksen henkilökunta havainnoi ja arvioi lasten kokonaisvaltaista kehitystä, mutta näkökulma on eri, kuin toimintaterapeuttisesta näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoite on avata varhaiskasvatuksen henkilökunnalle soveltuvaa tietoisuutta aistitiedon käsittelystä toimintaterapeuttisesta näkökulmasta sekä tukea lapsen aistitiedon käsittelyn havainnointia.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu kahdesta osasta. Toiminnallisen opinnäytetyön ensimmäinen osuus koostuu teoriaosuudesta ja toinen opinnäytetyöprosessin tuloksena tuotetusta oppaasta. Opinnäytetyön raportointiosuudessa esitellään sekä oppaan että lomakkeen sisältöä tukevaa teoriatietoa.
Kehittämistyön menetelminä on käytetty omaa käytännön kokemusta sekä kirjallisuudesta ja toimintaterapeuttien haastatteluista saatua tietoa. Näiden perusteella kehittämistyön lopputuloksena tuotettiin opas ja siihen liitettävä havainnointilomake varhaiskasvatuksen henkilökunnalle. Oppaassa kerrotaan aistitiedon käsittelyn yleisimmistä haasteista sekä mahdollisista tukitoimista tukea lasta, jolla on aistitiedon käsittelyn häiriö. Lisäksi oppaassa on varhaiskasvatuksen käyttöön muokattu havainnointilomake havainnoinnin tueksi. Oppaan tarkoituksena on antaa työvälineitä arvioida, hyötyisikö lapsi mahdollisesti toimintaterapeuttisesta arviosta tai konsultaatiosta sekä edesauttaa suuntaamaan lasta oikean ammattiryhmän jatkoarviointeihin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu kahdesta osasta. Toiminnallisen opinnäytetyön ensimmäinen osuus koostuu teoriaosuudesta ja toinen opinnäytetyöprosessin tuloksena tuotetusta oppaasta. Opinnäytetyön raportointiosuudessa esitellään sekä oppaan että lomakkeen sisältöä tukevaa teoriatietoa.
Kehittämistyön menetelminä on käytetty omaa käytännön kokemusta sekä kirjallisuudesta ja toimintaterapeuttien haastatteluista saatua tietoa. Näiden perusteella kehittämistyön lopputuloksena tuotettiin opas ja siihen liitettävä havainnointilomake varhaiskasvatuksen henkilökunnalle. Oppaassa kerrotaan aistitiedon käsittelyn yleisimmistä haasteista sekä mahdollisista tukitoimista tukea lasta, jolla on aistitiedon käsittelyn häiriö. Lisäksi oppaassa on varhaiskasvatuksen käyttöön muokattu havainnointilomake havainnoinnin tueksi. Oppaan tarkoituksena on antaa työvälineitä arvioida, hyötyisikö lapsi mahdollisesti toimintaterapeuttisesta arviosta tai konsultaatiosta sekä edesauttaa suuntaamaan lasta oikean ammattiryhmän jatkoarviointeihin.