Sosiaalisen median strategia ja -suunnitelma kohdeyritykselle
Tukiainen, Nenna (2018)
Tukiainen, Nenna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813264
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kohdeyrityksen eli Etelä-Savon alueella toimivan kiinteistönvälitysyrityksen markkinointia sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena oli luoda sosiaalisen median strategia ja -suunnitelma ohjaamaan sekä yrityksen että sen välittäjien päivittäistä työtä. Tavoitteena oli, että sosiaalisen median strategian ja -suunnitelman avulla kohdeyritys pystyy tuottamaan suunnitelmallisesti ja monipuolisesti sisältöä sosiaaliseen mediaan sekä, että mahdollisimman moni välittäjä aloittaisi sosiaalisen median käytön markkinoinnissa ja viestinnässä. Sosiaalisen median strategian ja -suunnitelman tavoitteena oli lisätä kohdeyrityksen ja välittäjien näkyvyyttä ja tunnettuutta, vahvistaa asiakasuskollisuutta, lisätä potentiaalisten asiakkaiden kiinnostusta yritystä kohtaan ja erottua positiivisesti alan kilpailijoista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnista, sosiaalisesta mediasta, sosiaalisen median strategiasta ja -suunnitelmasta sekä tutkimusprosessista ja sosiaalisen median kilpailija-analyysistä. Ensimmäinen osa koostuu markkinoinnista ja siihen kuuluvista toimenpiteistä, kuten sisäisestä markkinoinnista, markkinointiviestinnästä ja niiden suunnittelusta. Toinen osa käsittelee sosiaalista mediaa ja sen palveluita. Kolmannessa osassa edetään sosiaalisen median strategiaan ja -suunnitelmaan. Sosiaalisen median strategian ja -suunnitelman luominen käydään läpi yksityiskohtaisesti. Lopuksi käsitellään tutkimusprosessia ja sosiaalisen median kilpailija-analyysiä.
Tämä opinnäytetyö on tutkielmatyyppinen opinnäytetyö, jonka konkreettinen tuotos on sosiaalisen median strategia ja -suunnitelma kohdeyritykselle. Opinnäytetyöprosessi alkoi tietoperustan kirjoittamisella, josta saatiin tarvittavaa osaamista kirjoittaa sosiaalisen median strategia ja -suunnitelma kohdeyritykselle. Tietoperustan kirjoittamisen ohella kohdeyrityksen toimitusjohtajalle sekä välittäjille toteutettiin lyhyet kyselyt. Toimitusjohtajan kyselyssä selvitettiin strategisia, liiketoimintaa ohjaavia tietoja yrityksestä sosiaalisen median strategiaa ja -suunnitelmaa varten, kuten yrityksen visiota, tavoitteita ja arvoja. Välittäjien kyselyssä selvitettiin heidän sosiaalisen median käyttöä ja mielipiteitä, sekä heidän asiakkaiden sosiaalisen median käyttöä. Kyselyiden lisäksi myös kohdeyrityksen tärkeimpien kilpailijoiden sosiaalisen median käyttöä tutkittiin. Sosiaalisen median strategian ja -suunnitelman luontiin käytettiin myös kirjoittajan omia havaintoja.
Sosiaalisen median strategiasta ja -suunnitelmasta tuli onnistunut. Se on kohdeyritykselle hyödyllinen heti, sekä sitä on mahdollista kehittää kohdeyrityksen tarpeiden mukaan jatkossa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnista, sosiaalisesta mediasta, sosiaalisen median strategiasta ja -suunnitelmasta sekä tutkimusprosessista ja sosiaalisen median kilpailija-analyysistä. Ensimmäinen osa koostuu markkinoinnista ja siihen kuuluvista toimenpiteistä, kuten sisäisestä markkinoinnista, markkinointiviestinnästä ja niiden suunnittelusta. Toinen osa käsittelee sosiaalista mediaa ja sen palveluita. Kolmannessa osassa edetään sosiaalisen median strategiaan ja -suunnitelmaan. Sosiaalisen median strategian ja -suunnitelman luominen käydään läpi yksityiskohtaisesti. Lopuksi käsitellään tutkimusprosessia ja sosiaalisen median kilpailija-analyysiä.
Tämä opinnäytetyö on tutkielmatyyppinen opinnäytetyö, jonka konkreettinen tuotos on sosiaalisen median strategia ja -suunnitelma kohdeyritykselle. Opinnäytetyöprosessi alkoi tietoperustan kirjoittamisella, josta saatiin tarvittavaa osaamista kirjoittaa sosiaalisen median strategia ja -suunnitelma kohdeyritykselle. Tietoperustan kirjoittamisen ohella kohdeyrityksen toimitusjohtajalle sekä välittäjille toteutettiin lyhyet kyselyt. Toimitusjohtajan kyselyssä selvitettiin strategisia, liiketoimintaa ohjaavia tietoja yrityksestä sosiaalisen median strategiaa ja -suunnitelmaa varten, kuten yrityksen visiota, tavoitteita ja arvoja. Välittäjien kyselyssä selvitettiin heidän sosiaalisen median käyttöä ja mielipiteitä, sekä heidän asiakkaiden sosiaalisen median käyttöä. Kyselyiden lisäksi myös kohdeyrityksen tärkeimpien kilpailijoiden sosiaalisen median käyttöä tutkittiin. Sosiaalisen median strategian ja -suunnitelman luontiin käytettiin myös kirjoittajan omia havaintoja.
Sosiaalisen median strategiasta ja -suunnitelmasta tuli onnistunut. Se on kohdeyritykselle hyödyllinen heti, sekä sitä on mahdollista kehittää kohdeyrityksen tarpeiden mukaan jatkossa.