Vanhusten asumispalveluissa työskentelevien hoitajien kokema asiakasväkivalta
Hämäläinen, Minna (2018)
Hämäläinen, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060913309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060913309
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa missä määrin ja minkälaista fyysistä ja psyykkistä asiakasväkivaltaa tai sen uhkaa vanhusten asumispalveluiden hoitajat työssään kokevat, ja miten he raportoivat kokemaansa. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada ajantasaista tutkimustietoa, jonka perusteella työnantaja voisi tarvittaessa kartoittaa hoitajien turvallisuutta lisääviä kehittämiskohteita eli koulutusta tai yhteneväinen ohjeistus siitä, kuinka väkivaltatilanteita tulisi välttää tai niissä toimia, ja miten ne tulisi oikeaoppisesti raportoida.
Opinnäytetyön viitekehys ja teoriapohja muodostuivat käsitteistä: ikääntyneiden hoitotyö, muistisairaudet, asiakasväkivalta ja vaaratapahtumien raportointi. Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin neljässä Lohjan alueen asumispalveluyksikössä ryhmähaastatteluilla, jotka äänitettiin ja litteroitiin. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen teemoittelua.
Tutkimuksen tuloksen perusteella kaikki haastatellut hoitajat olivat kokeneet sekä fyysistä että sanallista asiakasväkivaltaa ja sen uhkaa, sekä asukkaiden että omaisten taholta. Heidän kokemuksensa vaihtelivat ainoastaan sen suhteen, kuinka usein väkivaltaa kohdattiin, joka vuorostaan oli suhteessa siihen kuinka vaativissa potilasyksiköissä he työskentelivät.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että väkivallan kohtaaminen kuului työn kuvaan. Hoitajat kokivat käytöshäiriöiden olevan selkeästi sairaudesta johtuvia ja vaikeasti lääkityksellä hallittavissa, joten he eivät kokeneet käytännön toimenpiteiden muuttamisella olevan suurta merkitystä. Hoitajat korostivat enemmän tiedon lisäämisen ja jakamisen tärkeyttä työyhteisössä. Väkivaltatilanteet raportoitiin päivittäisen hoitotyön kirjaamisen yhteydessä. Vain vakavimmista, vammoihin tai sairaslomiin johtavista, ennalta-arvaamattomista tai asukkaisiin kohdistuvista väkivaltatapauksista tehtiin HiPro-ilmoituksia.
Kehittämiskohteiksi nousi esiin hoitajien lisäkoulutus koskien sekä muistihäiriöisten asukkaiden hoitoa, että haasteellisia vuorovaikutustilanteita. Myös HiPro-raportoinnin selkeyttäminen tai toisenlaisen raportointi-järjestelmän käyttö voisi yksiköissä olla ajankohtainen.
Opinnäytetyön viitekehys ja teoriapohja muodostuivat käsitteistä: ikääntyneiden hoitotyö, muistisairaudet, asiakasväkivalta ja vaaratapahtumien raportointi. Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin neljässä Lohjan alueen asumispalveluyksikössä ryhmähaastatteluilla, jotka äänitettiin ja litteroitiin. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen teemoittelua.
Tutkimuksen tuloksen perusteella kaikki haastatellut hoitajat olivat kokeneet sekä fyysistä että sanallista asiakasväkivaltaa ja sen uhkaa, sekä asukkaiden että omaisten taholta. Heidän kokemuksensa vaihtelivat ainoastaan sen suhteen, kuinka usein väkivaltaa kohdattiin, joka vuorostaan oli suhteessa siihen kuinka vaativissa potilasyksiköissä he työskentelivät.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että väkivallan kohtaaminen kuului työn kuvaan. Hoitajat kokivat käytöshäiriöiden olevan selkeästi sairaudesta johtuvia ja vaikeasti lääkityksellä hallittavissa, joten he eivät kokeneet käytännön toimenpiteiden muuttamisella olevan suurta merkitystä. Hoitajat korostivat enemmän tiedon lisäämisen ja jakamisen tärkeyttä työyhteisössä. Väkivaltatilanteet raportoitiin päivittäisen hoitotyön kirjaamisen yhteydessä. Vain vakavimmista, vammoihin tai sairaslomiin johtavista, ennalta-arvaamattomista tai asukkaisiin kohdistuvista väkivaltatapauksista tehtiin HiPro-ilmoituksia.
Kehittämiskohteiksi nousi esiin hoitajien lisäkoulutus koskien sekä muistihäiriöisten asukkaiden hoitoa, että haasteellisia vuorovaikutustilanteita. Myös HiPro-raportoinnin selkeyttäminen tai toisenlaisen raportointi-järjestelmän käyttö voisi yksiköissä olla ajankohtainen.