Kokemuksia ensitiedon saannista ja asiakaslähtöisestä kohtaamisesta omaishoitajien näkökulmasta
Ahonen, Anita; Levonniemi, Jaana (2018)
Ahonen, Anita
Levonniemi, Jaana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813227
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa omaisille tarjottavan ensitiedon sekä asiakaslähtöisen kohtaamisen laatua sosiaali- ja terveydenhuollossa keräämällä omaishoitajien kokemuksia alkuvaiheen omaishoitotilanteista. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin ensitiedon saannin merkitystä tilanteissa, kun omaiset pohtivat alkuvaiheen omaishoitajaksi siirtymistä ja tarvitsevat tukea muuttuneessa elämäntilanteessa ammattilaisilta.
Omaishoidolla tarkoitetaan käsitettä, jossa omainen hoitaa läheistään pääasiassa kotiympäristössä. Ensitiedolla tarkoitetaan sellaista tukea ja neuvontaa, jota sairastuneelle ihmiselle ja hänen läheisilleen annetaan diagnoosin saannin yhteydessä tai mahdollisimman pian sen jälkeen ammattihenkilöiltä. Alkuvaiheen omaishoitotilanteessa tarjottava ensitieto pitää sisällään kaikkea sitä tietoa, mitä tuleva omaishoitaja tarvitsee arjen muuttuneisiin haasteisiin oman toimintansa tueksi. Omaishoidon palvelujärjestelmä saattaa uusille omaishoitajille olla vaikeaselkoinen ja erityisesti äkillisesti alkaneissa alkuvaiheen omaishoitotilanteissa ensitiedon tarve on suuri.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin yhteistyössä Pääkaupunkiseudun omaishoitajat ja läheiset ry:n kanssa. Tutkimusaineisto kerättiin neljältä omaishoitajalta teemahaastattelun keinoin. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivista eli aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen. Tuloksista selvisi, että omaishoitajat kokivat ammattilaisilta saadun ensitiedon pääasiassa diagnoosikeskeiseksi. Ensitietoa omaishoidosta tarjottiin pintapuolisesti lähinnä sosiaalityöntekijän toimesta ja tiedon sisäistäminen kriisitilanteessa koettiin haastavaksi. Omaishoitajien aiempi tietoisuus omaishoitajuudesta käsitteenä sekä kyky hakea aktiivisesti itse tietoa edistivät tiedonsaantia. Kohtaamistilanteet ammattilaisten kanssa koettiin henkistä ja konkreettista tukea tarjoaviksi. Henkistä tukea tarjottiin kuuntelulla, elämäntilanteen ja roolin ymmärtämisellä sekä tasavertaisella kohtaamisella. Konkreettista tukea ammattilaiset tarjosivat henkilökohtaisella ohjauksella. Perheiden kohtaaminen koettiin vaihtelevaksi.
Kerätyn tutkimusaineiston pohjalta nousi esille, että ensitietoa omaishoitajuudesta olisi pitänyt saada pienemmissä osissa sekä uudelleen kerrottuna. Ensitietoa omaishoitajuudesta olivat pääsääntöisesti tarjonneet sosiaalityöntekijät, josta voi tehdä johtopäätelmän ensitiedon tarjonnan olleen yksipuolista laajalla ammattikentällä.
Omaishoidolla tarkoitetaan käsitettä, jossa omainen hoitaa läheistään pääasiassa kotiympäristössä. Ensitiedolla tarkoitetaan sellaista tukea ja neuvontaa, jota sairastuneelle ihmiselle ja hänen läheisilleen annetaan diagnoosin saannin yhteydessä tai mahdollisimman pian sen jälkeen ammattihenkilöiltä. Alkuvaiheen omaishoitotilanteessa tarjottava ensitieto pitää sisällään kaikkea sitä tietoa, mitä tuleva omaishoitaja tarvitsee arjen muuttuneisiin haasteisiin oman toimintansa tueksi. Omaishoidon palvelujärjestelmä saattaa uusille omaishoitajille olla vaikeaselkoinen ja erityisesti äkillisesti alkaneissa alkuvaiheen omaishoitotilanteissa ensitiedon tarve on suuri.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin yhteistyössä Pääkaupunkiseudun omaishoitajat ja läheiset ry:n kanssa. Tutkimusaineisto kerättiin neljältä omaishoitajalta teemahaastattelun keinoin. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivista eli aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen. Tuloksista selvisi, että omaishoitajat kokivat ammattilaisilta saadun ensitiedon pääasiassa diagnoosikeskeiseksi. Ensitietoa omaishoidosta tarjottiin pintapuolisesti lähinnä sosiaalityöntekijän toimesta ja tiedon sisäistäminen kriisitilanteessa koettiin haastavaksi. Omaishoitajien aiempi tietoisuus omaishoitajuudesta käsitteenä sekä kyky hakea aktiivisesti itse tietoa edistivät tiedonsaantia. Kohtaamistilanteet ammattilaisten kanssa koettiin henkistä ja konkreettista tukea tarjoaviksi. Henkistä tukea tarjottiin kuuntelulla, elämäntilanteen ja roolin ymmärtämisellä sekä tasavertaisella kohtaamisella. Konkreettista tukea ammattilaiset tarjosivat henkilökohtaisella ohjauksella. Perheiden kohtaaminen koettiin vaihtelevaksi.
Kerätyn tutkimusaineiston pohjalta nousi esille, että ensitietoa omaishoitajuudesta olisi pitänyt saada pienemmissä osissa sekä uudelleen kerrottuna. Ensitietoa omaishoitajuudesta olivat pääsääntöisesti tarjonneet sosiaalityöntekijät, josta voi tehdä johtopäätelmän ensitiedon tarjonnan olleen yksipuolista laajalla ammattikentällä.