Inhimillinen virhe ja turvallisuusjohtaminen nykymerenkulussa
Luokkanen, Jon (2018)
Lataukset:
Luokkanen, Jon
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061013360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061013360
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia nykyisin laajasti käytössä olevaa syy ja seuraus-tyyppisen turvallisuusjohtamismallin (Safety 1) puutteita, sekä pohtia syitä, miksi Human factor - tai Human element -onnettomuudet ovat silti jatkuvassa nousussa?
Työssä tuodaan esille täysin uusi, suoritusten onnistumiseen kannustavan ja painottu-van, proaktiivisemman Safety 2 -malli ja sen tuomia hyötyjä merenkulkualalle.
Tutkimuksen tavoitteena on ollut saada kokonaiskuvan hahmottava kvalitatiivinen ja osin transformatiivinen tutkimus. Huomioitavaa opinnäytetyötä lukiessa on se, että vanha ja uusi näkökulma eivät ole toisiaan täysin poissulkevia kilpailevia turvallisuusjohtamismal-leja, vaan pikemminkin toisiaan täydentäviä malleja.
Aineistonkeruussa on hyödynnetty englanninkielisiä tieteellisiä Internet-julkaisuja, kou-lun kirjastossa saatavilla olevaa merenkulunkirjallisuutta, HELCOMin tilastotietoa Itäme-ren onnettomuuksista, sekä pdf-dokumentteja turvallisuusjohtamisen muuttamiseksi Safe-ty 1- mallista Safety 2 -malliseksi.
Jotta lukijalle muodostuisi käytännön idea merenkulun turvallisuusriskeistä, on opinnäy-tetyössä mainintoja muutamasta turvallisuusjohtamisen kannalta merkittävästä onnetto-muustapauksesta. Lisäksi on esitelty esimerkkitilanteita päivittäisestä laivatyöilmapiiristä, joissa ongelmat konkretisoituvat.
Työssä tuodaan esille täysin uusi, suoritusten onnistumiseen kannustavan ja painottu-van, proaktiivisemman Safety 2 -malli ja sen tuomia hyötyjä merenkulkualalle.
Tutkimuksen tavoitteena on ollut saada kokonaiskuvan hahmottava kvalitatiivinen ja osin transformatiivinen tutkimus. Huomioitavaa opinnäytetyötä lukiessa on se, että vanha ja uusi näkökulma eivät ole toisiaan täysin poissulkevia kilpailevia turvallisuusjohtamismal-leja, vaan pikemminkin toisiaan täydentäviä malleja.
Aineistonkeruussa on hyödynnetty englanninkielisiä tieteellisiä Internet-julkaisuja, kou-lun kirjastossa saatavilla olevaa merenkulunkirjallisuutta, HELCOMin tilastotietoa Itäme-ren onnettomuuksista, sekä pdf-dokumentteja turvallisuusjohtamisen muuttamiseksi Safe-ty 1- mallista Safety 2 -malliseksi.
Jotta lukijalle muodostuisi käytännön idea merenkulun turvallisuusriskeistä, on opinnäy-tetyössä mainintoja muutamasta turvallisuusjohtamisen kannalta merkittävästä onnetto-muustapauksesta. Lisäksi on esitelty esimerkkitilanteita päivittäisestä laivatyöilmapiiristä, joissa ongelmat konkretisoituvat.